Fråga Skidläraren - Skidlärarexamen

Joel: Hej och välkommen till
Snowsport Sweden podcasten.

Jag heter Joel Baudin och det här är
nog första gången du hör min röst.

Men jag är en skidlärare från
Örnsköldsvik och i det här avsnittet

så kommer jag ställa frågor till
Anna Norlin Berg eran vanliga värd.

Det är era frågor om skidlärarexamen.

Då är vi igång med en ny grej
som heter Fråga Skidläraren.

I dag ska vi ha ett specifikt
fokus på skidlärarexamen Jag heter,

Joel Baudin är skidlärare från
Örnsköldsvik med mig har jag Anna.

Som chef för hela examen.

Anna: Hehe, jag är ordförande
för examensnämnden Just nu ja det

är ja, Men vi har fått in lite
frågor inför det här avsnittet.

Joel: Louise undrar Hur ser
upplägget ut i år med föredraget?

Är det på distans eller på plats?

Anna: Att vi hade föredraget på distans.

Det var ju en sån där pandemi åtgärd.

Det finns fördelar med det,
men vi ser fler fördelar med

att hålla föredraget på plats.

Så från och med i år kommer föredraget
återgå till att vara på plats och

då kommer halva gruppen hålla första
kvällen med även de som fortsätter

sin workshop förmiddagen efter.

Det blir analys med de andra tre på
eftermiddagen och sedan ger de sina

föredrag på kvällen och därefter så
gör de sina workshops på förmiddagen.

Och då får första gänget göra
sina analyser på eftermiddagen.

Joel: Louise undrar också Hur
vill ni att man ska disponera

sitt föredrag och sin klinik?

Anna: Det finns ju inom block
två Så har ju nämnden förberett

dem med ett gäng olika ämnen.

Då väljer man ämne.

Meddelar mig vilket ämne man ska ha.

Kan man inte byta ämne
utan det ämne man har valt?

Det får man köra på och.

Då är det så här att innan vi valde att
sätta ihop föredraget med workshopen.

Så blev det väldigt mycket nacke ute för
man ville få fram all bakgrundsinfo så

vi upplevde att nästan halva workshopen
gick åt till att stå och prata.

Vi vill att de bygger på varandra,
att man inte lägger den teoretiska

grunden för det man gör ute.

Det är inget långt föredrag heller.

Det är typ 20 minuter.

Joel: Har du några exempel på
vad det är för typ av ämnen eller

utgångspunkter som du har på företaget?

Anna: Vi kör inom ett ämne
som vi haft väldigt länge.

Det har ju varit det.

Hur förändrar man kantningsvinklen av
svängcykeln i stora skärande svängar.

Joel: Just.

Anna: Och då har vi ju inne velat se
det rent teoretiska kring det här.

Och framför allt så vill vi att någon
väver in egna upplevelser och erfarenheter

för att sedan när vi kommer ut, då
ska vi liksom inte gå ut och repetera

föredraget utan då ska vi jobba rent
praktiskt med det som vi har fått uppleva.

Ännu kan man ju tänka sig att
praktiskt ämne, det har vi,

men vi haft det mer så länge.

Det är just i ämnet så det är skrotat.

Joel: Om det där åt delen av
spektrumet det är mekanisk och hela

den biten av det skidtekniska finns
exempel från andra sidan eller var

är bredden på ämnen om jag säger så?

Anna: Det är allt från barn att hur man
coachar andra att lära ut till barn, små

barn framför allt till man grundlägger
rätt från början och då vill man ju se.

Då vill man inte komma ut och uppleva
en skidlektion utan då vill man

veta hur och hur de jobbar utifrån
fysiska och motoriska förutsättningar.

Joel: Vad är fem plus övergång
från föreläsning till clinic?

Anna: Men det kompletterar varandra
att de tydligt bygger på varandra

i att det inte är repetition och
att det inte är två isolerade öar.

Joel: Hur långt är kliniken ut i backen?

Anna: 45 minuter på.

ett

ungefär

Joel: Just det

Efter man skrivit teoriprovet?

Det är ju digitalt, så
det gjorde vi i tisdags.

Anna: Ett.

Joel: Då är den praktiska frågan
när får man reda på resultatet

Anna: får reda på resultatet
så fort de är rättade.

Och med tanke på att teoriprovet ofta
skrivs i direkt anslutning till block ett.

Man har ju vanliga jobb och familjer
som ska räddas med så kommer inte

resultatet var klart när block ett börjar.

Och man kommer få sitt
svar i så fort vi är klara.

Och det brukar ta ett par veckor
för det är ganska många frågor.

Och då är det här provet uppdelat i olika.

Huvudämne.

Då behöver man komma upp en viss nivå.

I alla de ämnena för att inte
behöva göra om hela provet.

Inte så att det är något ämne som
ligger lågt så kan man få komplettering.

Jag skulle vilja säga något om läs och
skrivsvårigheter, vilket en del har.

Har man det och tänker att det
kommer det klara det här så är

det bara och meddela det för oss.

Det händer varje år att folk
med läs och skrivsvårigheter.

Skriver sina prov och då är
vi självklart medvetna om det.

Det är inget rättning stavnings på det.

Vi struntar i meningsbyggnad
och så vidare.

Punkter och kommatecken.

Och det finns ju också alltid
utrymme för muntlig komplettering.

Vad är vi medvetna om?

Det brukar vi ta hänsyn till.

Joel: Vi körde igång klockan sju på
tisdag kväll och fick då en länk till ett

Google forms Om jag kommer ihåg det rätt
var det ungefär nio sidor med frågor.

Och så satt vi alla på ett Teams möte.

Tills det var klart.

Anna: Jag.

Joel: Jag tror jag satt tre,
tre och en halv, timme ungefär.

Anna: Den sista checka ut kvart över elva.

Joel: Det Jag fick höra från någon
som sa att det var huggsexa på

att anmäla sig till block två när
platserna tog slut så fort de släpptes

för att platserna till block två
släpps när block ett är slutförd.

Om man då inte vet hur det gått
med teoriprovet, kan man då om man

förutsatt ha klarat skidåkningen.

Den kan man anmäla sig till block två.

Anna: ja, ja, det kan vara det.

Det är aldrig någon som inte
fått plats på block två.

Vi har alltid sett till att alla som
har gått upp har kunnat gått upp om

de anmält sig i någorlunda god tid.

kommer.

Men en månad innan så kan det vara
svårt att rota fram boende och så där.

Men så anmäler man sig i hyfsad anslutning
till att anmälan går ut så brukar

vi lösa det för då vet vi att vi ska
leta examinatorer och boende och så.

Joel: Det

Anna: Examinatorer och boende och så

Joel: Det var 44 som skrev prov i fjol
för att vara 20 i år Det brukar varieras.

Han räknar med att det
halveras år till år eller?

Anna: Ja.

Det var ganska många som gick upp
förra året och det var ganska många

som inte gick upp på block två.

Så det här med fullt kan man vara lite
nervös för, men det brukar gå i vågor.

Det brukar ju vara det.

Joel: Just det.

Hur många var det som klarade det i fjol?

Anna: Jag kommer inte ihåg det,
men det brukar vara cirka hälften.

Joel: Just hårt Men väl därför
det är kul, att det är svårt.

Anna: Rent teoretiskt sett Z så är det
44 som startar resan så är det ungefär

en tredjedel av de antalet som tar examen

Joel: Är det många som slutar, aldrig
tar det då utan att de prövar första

delen och och inte kommer tillbaka.

Hur ser det ut?

Anna: Jag har ingen statistik på det just
nu, Men jag vet ju att många kör tills

dom är klara Det är ju de resorna ju.

Fantastiskt roliga att få hänga med.

Joel: Hur är det där?

Någonting man ser?

Det vill säga att om man har något
att erbjuda skidåkningen specifikt

på säsong har du har misslyckats
eller du har inte fått godkänt.

Ett år du kommer tillbaka.

Är det någonting som ligger i
bakhuvudet när det kollas på

eller är det något ni pratar om?

Att man ska se det med blankt,
något blankt blad eller?

Anna: Men vi är måna om
att titta på varje person.

Är helt värderings löst utifrån det
kriteriet som är nu och vad man kommer

med och vad som har hänt däremellan.

Det lägger vi bara bakom oss i antalet
ibland, men också nästan alltid paren.

Så det är inte så att det är jag som
står med samma varje år och vi har

våra värderingar som vi alltid har
utan att det rörs om i paren för det

tycker vi är viktigt för samsyn också.

Joel: Något som jag tyckte var lite
lurigt att förstå är det här med poängen

och när du får göra om åk och så vidare.

Hur skulle du förklara situationen
på, på svängarna eller var, hur och

hur ser upplägget ut för svängarna och
för en när man får mer och så vidare.

Anna: Det är så här att
en poängskala är 1I5.

Och den skalan visar att du
åker varje sväng tre gånger.

Och har då satt dit treor i
varje åk, minst tre i varje

och då är du helt klart klar.

Du behöver ha nio poäng för att klara dig.

Har du haft 121 raket och sätter en fyra
och sen en trea, ja då är du också klar.

Och sen så är det så här att om du har.

Åtta poäng sammanlagt i
nån Då kan du få omprov.

Så kan du max ha i två svängar.

Joel: Just det.

Anna: Så har du åtta poäng totalt i fler
än två svängar då får du inget omprov.

Då är du inte godkänd.

Joel: Just nu.

Anna: Och veta att du inte
godkänd och behöver inte

ställa dig och åka bana heller.

För det är det sista vi gör.

Joel: Hur reser barn.

åkningen ut.

Anna: Banan.

Den går till så här.

Att de som är godkända på skidåkningen.

Då börjar vi torsdag morgon med att.

Göra de omprov som är och de man
fått reda på på tisdag kväll.

då har man.

Inte bara ett försök på
sig utan ett tror att det.

Två eller tre försök man har på sig banan.

Ska man klara en viss tid
beroende på kön och ålder.

Och då åker vi examinatorer, barnen först.

Då tar man bort den snabbaste
examinatorn och den långsammaste.

Och så sätter man en pris tid.

Någon typ av medelvärde av de tre.

Och däremellan så ska man klara
sig beroende på vilket tidstillägg

med var på är kön och ålder.

Joel: Om jag kommer ihåg rätt
där från inbjudan, så var det att

när du fyller 35 är tröskeln för
att få bli som ålders tillägg.

Anna: Precis.

Spara Så går man och funderar, spara
det tills man är trettiosex då.

Joel: första precis

Anna: gamla.

Mycket vana är det ju också.

Joel: Ja,

Anna: Ett.

Joel: det borde man.

Jag menar du sa att på tisdag kväll får
man meddelat om man inte har varit där.

Man omprövar helt enkelt.

Hur?

Hur var det?

Meddelande till Becca om hur det.

Att den

Anna: Jo, vi har ju födda grupper.

Vi träffas mångfald i gruppen och då
om vi ser det ur min faders grupp.

Hur kommer det sig att det är du
och jag om frågor i korthet och det

kommer du göra den här tiden och.

Kalle och Lisa examinatorer.

De kommer titta på dig och
ja, du kommer att åka i samma

grupp som de här människorna.

Joel: Då kan vi dubbelklicka
på de dära faddergrupperna.

Nu ser det ut.

Anna: Ja, faddergrupperna är.

Det är ju så att den grupp man åker med.

Man har ett fadderpar där och det är det
de som man vänder sig till om det är något

och som man får all information ifrån.

Hade vi varit fyra par examinatorer
då hade man inte blivit bli

bedömd av sitt fadderpar.

Nu sparar vi det till Vi examinatorer
pratar också inte med varandra om hur

någon har åkt eller hur det går i gruppen
för de om jag har åkt med sex stycken

eller sju eller åtta eller en grupp.

Då säger jag ingenting om
vilka poäng alls jag delat ut.

Vi pratade om allt annat utom just
det och ingen vet något om de andra.

Joel: Förrän det
sammanställs på något sätta.

Anna: Vi har

Joel: Coolt.

Är det någonting mer som vi bör
berätta om block ett från något

som är bra att veta eller tänka på?

Eller?

Anna: Åk mycket skidor.

Träna stavisättning.

Joel: Block två privatlektion.

Anna: Det heter inte privatlektion längre.

Det är många år sedan vi tog bort
det namnet, men jag förstår att

det känns som en privatlektion.

Det är ett analysprov

Joel: Ja

Anna: Då analyserar man en
annan examens deltagare i hur.

Dess skidåkning.

Och så berättar man att de ser det här
för att driva den här åkaren vidare

hade jag jobbat med de här parametrarna.

Och jag hade velat träna
det på det här sättet.

Och det viktiga.

Där lottas också vem hon ska åka med,
så du vet inte först precis innan.

Och direkt efter man har
kört så blir man analyserad.

att vara examinator på den.

Det är ju inte svin glammigt.

För det första så ska jag ju analysera
en jätteduktig skidåkare hur den åker.

Är baserat i nedre våningen.

Det hade jag jobbat med.

Hur hade jag gjort det?

Jag måste ju ha en egen plan för
hur varje hade jobbat med eller vad

jag ser och det är helt ovärderligt.

I vanlig ordning.

Så då måste man ju hela tiden tänka att
jag ska inte bara analysera åkaren utan

även analysen som den andre människan
gör som faktiskt blir testad här.

oftast så ser man de man ser eftersom fyra
stycken som är ute, då är det då en som

kör och så har den en försökskanin som
den analyserar och så två examinatorer.

Och oftast så leker bara de här
examinatorer med varsin älva ner för

att hinna både titta och så får man
kanske fokusera på sin egen åkning

för man har fullt sjå med vad är det
som händer i analysen och vad är det

som händer hos åkaren och vad händer
med det som den gör där och så vidare.

Så det blir lite körigt.

Men det är väldigt roligt och
framför allt intressant Utvecklande.

Joel: gör bara Det där inte.

Denna privatlektion gentemot analys går
för att vi testade den i december på

Hemavan eller Java objekt för det ena och
då jag tror det var så det där att man sa

nu ska vi pröva lajva en privatlektion.

Anna: Och det är ju Lite
därför vi har gått ifrån det.

Men det var ju lite så.

Det var så.

Hur kände du dig?

Var du rädd för?

Vilken backe brukar du åka?

Har ont till att när du vet så
är det borta och det var ju, det

vart ju liksom en liten snara.

Terapisession med.

Man fick sitta och titta analysera
en faktiskt skidåkning till slut.

Och vi också egentligen som åker.

Vi är helt ointresserad av vad dem har
tränat på innan och så vidare, utan de

säger att det här är en nulägesanalys
vi vill se här och nu och den som kör.

Ju mer den berättar för oss, desto
lättare är det för oss och bedöma.

Om man har ett mattetal.

Och så ett som är ganska
långt, en mattebok.

Och så skriver man väl
400 till 5000 i rad.

Då får man inte många poäng för tentan.

Man vill ju se hela utvecklingen
tills man kommit dit liksom.

Joel: Hur kommunicerar man
det på ett pedagogiskt?

Anna: Säga det man tänker.

Är ju bra så här och slår slint
i huvudet för jag ser ingenting.

Jag ser bara höger, vänster, höger,
vänster, höger, vänster av panik liksom.

Vilket också händer.

Så börjar fundera på hur skidan går,
men hade velat att skidan skulle bort.

Vad ser du i flack terräng?

Vad ser du?

Brant terräng och så ställer det vice
versa att man jobbar så som man jobbar.

När man analyserar.

Jag tror att det är den mest
effektiva träningen, för är det

nästan att filma sig själv för där
kan man ju vara kritisk som fasiken.

Joel: Är.

Anna: Plus att man får väldigt
direkt feedback för jag känner

ju själv så alla ändringar här
då fick det där så fel med det.

Joel: Hur gör du när du
finner dig själv och dina

Anna: Jag ber en kompis.

I par med Wilma var lekkamrat
och sen tittade jag på.

Joel: Vad filmare med den.

Anna: Vanlig telefon.

Joel: det behöver inte vara så svårt.

Så Vad är det lättast att fixa på examen
som kanske gör att det man faller på?

Anna: Nu när jag tror.

Eller jag vet ju hur det hänger ihop.

Så som block två till exempel.

Då bedöms man på tre olika kriterier
ledarskap, disposition och ämneskunskap.

Och det ska man också uppnå
ett visst antal poäng.

Och man ska ha.

Brukar du gå in på poängen nu?

Nej, det tänker jag inte
för det tar för lång tid.

Men det är samma princip.

Och då så ska man tänka på att det hänger
ihop och att man ska förbereda sig.

Ni har valt ett ämne.

Så om vi hade gått på den där kliniken
med det här ämnet, hur hade jag?

Vad ser jag i en bra klinik?

Vad jag kanske ser en inredning?

Det existerar en problem.

Dels att vi får testa på någonting.

Kanske inte ett problem, men en
rörelse, uppgift eller någonting som

är kopplat till ämnet och inledningen.

Att vi summerar att om har
testat det på det här sättet.

Då fick jag en här out kommer.

Och sen så att jag sen avslutar
med att berätta att jag har gjort

det här och det här och det här så
man ser att man har en disposition.

Som tydligt leder ämnet framåt och
väver in deltagarna att det inte är en

enmans show där folk bara lyssnar det.

Utan att man tänker att man har
läst igenom alla ledarskaps delar.

Medveten skidteknik använder
sig av de teoretiska modellerna

som finns där praktiskt ute.

Och försätter oss i de.

Olika kontexter så.

Det tror jag att man har en god
chans att få med allt det teoretiska

i ämneskunskaper i dispositionen.

För vi ser ju att det hänger ihop.

Har man inte ämneskunskaperna
så faller dispositionen.

Och då.

Blir man liksom inte godkänd i två delar.

Joel: Just.

Anna: Nej.

Joel: Så för att summera deras tillvaro
läs förbered sig i god tid, komma dit som

Anna: bestämt vad jag ska göra innan.

Testa på dina skidlärare kollegor och
gärna testa på någon som har examen.

Joel: Hur långt innan
får man välja ett ämne?

Anna: Eller ja, när anmälan stänger.

Då.

Går vi ut med ämnena och då har man kanske
en två veckor på oss och välja ämne.

Så man brukar ha en tre veckor
på sig ungefär beroende på Ibland

blir det en tidig men också
i år exempelvis är den sen.

Det tar mig lite mera tid att
spela på mellan att anmäla stänger

till att det är dags att köra.

Men i år är det inte vecka
13 som det varit en del år.

Beroende på hur påsken år som följer.

Så i år är det ju vecka 16.

Joel: Just det.

Vecka 16.

Vilken, eller var är det nånstans i år?

Anna: Tänndalen.

Med start söndag kväll.

Onsdag kväll har vi
bankett med pins utdelning.

Joel: okay, men just det
så det där är intressant.

Och så på onsdag, då är det
en bankett på block två.

Är det något som händer på block ett
när det kommer till sådana där grejer?.

Anna: Nej.

När vi är klara på onsdag, nej torsdag.

Ätit lunch, med omprov och banåkning.

Då äter vi lunch och sen
så säger vi ses igen!

Joel: Men du vi kan väl lämna det där
nu tycker jag vi tagit oss igenom vad

examen är och vad man ska tänka på.

Anna: Det tror jag med.

Och har man fler frågor får
man väl höra av sig tänker jag.

Joel: Ja fortsätt till fråga eller
fraga at skidlarare punkt org ett.

om den där inkorgen rasslar till så
rasar till med inspelnings knappen också.

Anna: Men härligt.

All Lycka till alla som
vill och har intresse.

Joel: Verkar

Skapare och gäster

Anna Norlin Berg
Värd
Anna Norlin Berg
Skidlärare med 30 års erfarenhet. Ordförande i Examensnämnden.
Joel Baudin
Värd
Joel Baudin
Skidlärare med entreprenörsanda som jobbar mot examen.
Fråga Skidläraren - Skidlärarexamen
Sändning av