Mentorskap & Lärande – med Johan Rydén (Skiers Accredited)
Joel Baudin (00:00)
Varmt välkommen till ett nytt avsnitt av Skidlärarpodden Jag Anna är här som vanligt. Idag har vi den stora glädjen att välkomna tillbaka till podden Johan Rydén
Johan Rydén (00:12)
Tusen tack. Jag är jätteglad att jag fick möjligheten att vara med igen. Så får vi se vart det landar det här.
Joel Baudin (00:18)
Så är det alltid. är en chansning när vi trycker på start-nappen. nämen, både jag och tyckte att var ett jättehärligt samtal förra gången. Så vi är tacksamma att vi inte skrämde bort dig.
Johan Rydén (00:29)
Nej men det är ni som skapar ett härligt och bra samtalsklimat. jag tyckte också att det var trevligt. Sen vet man ju liksom inte hur... I och att jag är på er sida ibland också i skapande av pols, i och man väl sitter där så vet man ju liksom inte hur kommer det här att uppfattas? Vad blev det av det? det var... Det ett lärande det också.
Anna Norlin Berg (00:48)
Men med tanke på det då, att du sitter på den här sidan ibland, hur förbereder du dig inför ett avsnitt?
Johan Rydén (00:55)
Ja, sista veckorna så har vi gjort en liten annan take på vår gästerekrutering. Vi har verkligen fått titta på vilka värden vill vi tillföra och lyssna på. Vad kan vara intressant att lyssna på? Vi har väl hittat fem stycken huvudrubriker som vi försöker resultera våra gäster på.
Vi vill ha med en av våra mentorer var femte gång för att lyfta skier. Vi vill ha med en olympier och prata OS 2026 i Milano Cortina. Vi är gärna med någon som är bra på fysisk träning eller alpin träning för att få in en profil.
Vi vill ha en som är expert på utrustning så att vi rullar på de här teman lite. När vi väl har rekryterat gästen, då försöker min förelse läsa på så mycket om gästens historia och speciella kunskaper. Vi pratar om det alpina medborgarskapet. Vi pratar om deras relation till livet i snöberget. Då behöver man göra en så bra research man kan göra på de personer i den här lilla sporten som vi håller på med.
Anna Norlin Berg (02:15)
Precis. Men du när vi hörde av oss nu så var ju nyfikna på att du har strukturerat om ditt tjänster livligt.
Johan Rydén (02:26)
Ja, det har jag gjort. har alltid mitt vuxna liv haft förmånen att få jobba väldigt nära det som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har varit en del av Skier's Accredited som konsulterande mentor sen vi startade 2009.
Framförallt efter pandemin har vi som bolag känt att vi behöver jobba med nästa steg. Vi behöver kvalitetssäkra leveransen. Vi behöver kvalitetssäkra våra relationer med våra medlemmar. Vi behöver få tydligt fokus på medlemsbiten och försäljningsbiten. Då kände man inom bolaget att det kanske fanns en lucka.
i organisationen att fylla. var jag tillfrågad om jag ville kliva upp med mitt engagemang i Skiers. Det är i tecken ungefär 50 procent av min tjänst. Alla som har delat tjänster på procent vet att 50 procent blir lätt. 75-80 procent i engagemang och tid. Men det där jag är idag. jobbar nu sedan 1 september på halvtid med Skiers.
Joel Baudin (03:32)
Mm.
Kul, spännande. Och vad är din nya roll där?
Johan Rydén (03:48)
Ja men vi har ju engelska som vårat kommunikativa språk eftersom vi har mycket internationella yes eller medlemmar så jag har också någon form av en operationell titel och titlar i sig säger väldigt lite men det jag är på pappret det står att jag operational director så att jag blir operativt ansvarig för leverans medans Andreas som är
Joel Baudin (04:15)
Mm.
Johan Rydén (04:17)
Vd kommer jobba mer med. Försäljning och strategiskt arbete för att rekrytera nya medlemmar framöver och kanske också utveckla nya produkter så att jag blir lite mer verksamhetsansvarig på 50 procent.
Joel Baudin (04:33)
Spännande.
Johan Rydén (04:33)
Sen har vi
flera med, som vi har Maja Evelid, också är på deltid med Stefan Olsson, är på deltid med Alex Svein, som också är på deltid med av bekanta skidlärare. Så har vi en tjej som heter Lina som är med på ekonomi också. vi har Andreas som med 100 procent, sen har vi andra. Vi plockar och ger den vid tillfället.
Anna Norlin Berg (04:53)
Mm.
Joel Baudin (04:55)
Jag är nyfiken på... Först lite housekeeping. Om vi säger att det någon som lyssnar på det här och har ingen aning vad vi pratar om. Hur skulle du beskriva konceptet och versionen, skriver SirCredit?
Johan Rydén (05:08)
Det jättelätt att det kommer komma massa följdfrågor och de är välkomna att emot. Kortfattat kan vi säga att Skiers Accredited startade med målsättningen att jobba med skidutveckling på riktigt. Inte som skidskola, att man går in och köper ett par lektioner och jobbar med kanske en liten handpåläggning och att lite sminka grisen för få till ett direkt resultat. I Skiers jobbar vi med utveckling över tid.
Joel Baudin (05:13)
Mm.
Johan Rydén (05:38)
från
vår sida som leverantör så ger vi ett fullt commitment till att vara med på den här utvecklingsresan som kunden väljer att kliva på. Vi jobbar väldigt mycket med att dokumentera förutsättningarna av våra deltagare in i den här utvecklingsresan. Vi dokumenterar allting som finns under resan och vi jobbar egentligen från tre stycken grund.
rubriker i mötet när vi pratar rörelseutveckling och det är så att vad vill vi behålla i våra mönster? Vad vill vi tillföra och skapa i våra mönster? Och vad behöver vi kasta och göra oss av med våra mönster? Så att vi utgår från det och ibland så sträcker vi oss också utanför skidutveckling. Det kan ju vara så att man behöver bryta beteenden och mönster för att kunna utvecklas. Så att vi tar ett helhetsgrepp på utvecklingen där vi
Vi äger relationen tillsammans med varje individ som håller på i tåget. Vi vill ge verktyg så att varje individ får chans att äga sin utvecklingsprocess. Det inte så att vi håller i det utan vi jobbar väldigt processstyrt och skapar en hög medvetenhet om både sina styrkigheter, sina möjligheter och kanske även i viss mån vad som hindrar en viss utvecklingsresa.
Så vi har valt att göra det på snö, men med 15 år i bagaget kan vi säga att det här skapar världen även utanför skidåkning eftersom vi jobbar på det sättet.
Joel Baudin (07:14)
Det är ett medlemskap som man går in i och det är på helår.
Johan Rydén (07:22)
Ja,
är till med på själva medlemskapet är livslångt så att man köper ett medlemskap som som kostar. Det är investering rent pengarmässigt, men då ingår den här utvecklingsprocessen på snö. Men sedan utöver den utvecklingsprocessen så kan man välja att gå vidare inom vissa områden. Det kan vara så att i min skidåkning så känner jag att jag vill utveckla.
Joel Baudin (07:26)
Ja.
Mm.
Mm.
Johan Rydén (07:46)
mig som skidåkare utanför berget, då finns det spår att välja. Det här med banåkning verkar jätteintressant. 50 år och har inga ambitioner bli någon världsgruppåkare, men jag vill utveckla min färdighet att kunna åka bana. Jag vill ha roligt, vill kunna göra det också. Då finns det spår att välja det, man kan vara pist. Hela grunden när vi startar heter vi Skierus Accredited Alpine City som vår podd heter.
Joel Baudin (08:01)
Mm.
Johan Rydén (08:15)
Och då var det ju att vi ville ju skapa tillgång till att bli en alpin medborgare och få de verktygen som krävs. Det kan ju vara känna dem om sina egna rörelsemönster. Det kan vara att få metoder för att utveckla sitt rörelsemönster. Men det kan också vara att hjälpa till rättval av utrustning och att öppna upp dörrar som gör att varje individ kan skapa sin egen drömmresa. Så vi finns på vägen där som...
Vi benämner oss själva som mentorer och inte skilärare. Så man kan säga att vi är en mentor på den utvecklingsresan som finns. Vår expertkompetens är kring att utveckla färdigheter och förmåga på snuff.
Joel Baudin (09:00)
Förhoppningsvis är det majoriteterna som lyssnar på det här, skiljare. Vilket säger potentiella mentorer. Hur jobbar ni med rekrytering av era mentorstab?
Johan Rydén (09:14)
Vi har alltid ett behov av att få in ny kompetens. Dels för att det tillför världen in i mentorsgruppen som gör att vi som mentorer utvecklas när kommer ny kunskap och nya ögon. Vi växer också med medlemsbasen så att vi behöver fler mentorer. Och de senaste... Nu är det ett tag sen vi tog in...
Nya mentorer men Alex är väl en av de senaste som har kommit in i Sverige. Nu står vi i ett läge där vi har ett behov och då har vi faktiskt förhoppningsvis när det här släpps så har vi en ny mentor på väg in som vi har. Det är klart att vi scoutar. Vad finns det för tillväxt i den svenska skiljärnbranschen? Sällan om det är främjänet eller om det är slow eller om det är
tränarstidarna i skitförbundet. Vart finns det människor som brinner för det här och som på något sätt delar, delar både den kunskapsnivån och den grundfilosofin kring det här långsiktiga lärandet. Och sen när vi gör det så jobbar vi med personer möten. träffar ju många, vi åker skid med dem och vi...
Vi försöker göra en kartläggning utifrån våra nätverk. är självklart att vi inte kan nå alla för varje år som går så blir vi lite äldre och kanske missar de här som är väg in i branschen också. Men idag har vi ju representationskap med mentorer som jobbar inom all utbildningsverksamhet och finns inom examen också. jag tror att vi har idag så har vi en bra kännedom om vilka...
vilka oslipade diamanter som vi kan få chans att hjälpa till att utvecklas i sin roll också och som kan hjälpa till att utveckla oss. För att i grunden, precis som vi jobbar mot medlem, så vill vi vara en utvecklingsplattform för människor som växa i sin roll som skiddirektör.
Anna Norlin Berg (11:19)
Hur många har ni?
Johan Rydén (11:20)
Det blir 28 stycken.
Anna Norlin Berg (11:23)
Ja, så pass.
Johan Rydén (11:24)
Det ganska många.
Det här borde jag kunna. Vi har åtta eller nio bergsmentorer som är bergsguider. De finns med som mentorer för utveckla tryggheten att kunna röra sig på bergfritt. Sen har vi sex svejtjesska mentorer som vi har rekryterat via...
Anna Norlin Berg (11:34)
Mm.
Johan Rydén (11:48)
Och de första rekryter vi gör är det svejtiska demo-teamet. Sedan har de som är i demo-teamet hjälpt till att rekrytera de personer som de tror kan växa in i oss och passa in i det här konceptet. I Sverige då är vi väl någonstans runt 14-15 svenska skidmentorer.
Joel Baudin (12:07)
Jag tänker det här är ju flott.
Johan Rydén (12:08)
Och så, vi
har ju en tech-mentor som är expert på utrustning också som heter Christian Kalmedal.
Anna Norlin Berg (12:15)
Det det.
Joel Baudin (12:15)
Mm.
Jag tänker nu i din nya roll då som operativchef för som ska se till att det händer så är du då ansvarig för 28 stycken.
Och då är jag nyfiken på för att jag tänker vi jobbar utbildningsteam till exempel och jag tror alla vi exponerats för olika grupper av av folk inom den här branschen eller folk eller med grupper av skid och snobbor lärar snö sportledare. Jag kan väl tycka att det är en. eller det är en utmaning att driva de här utvecklingsprocesserna. Att gruppen fortsätter utvecklas tillsammans. Att individerna fortsätter driva på sin egen utveckling. Hur?
Hur tänker du kring den utmaningen och hur tar du an den nu med den nya rollen?
Johan Rydén (13:05)
Jättebra fråga. Ju mer man växer desto större man blir, desto svårare blir det att ta med alla på banan. Och jag tänker att i grunden så handlar det om att erbjuda en plattform där man kan utvecklas.
Sen är det upp till varje individ att göra valet att ta del av den plattformen att man vill utvecklas. Så vi har inget kravställande på vår mentor att man måste vara med. Man är med när man kan och ibland kan det vara så att under ett par år så kanske familjebildandet kommer i vägen som inte har så mycket tid. Man ska veta att man har alltid tillgång till den här utvecklingsplatsformen.
Vi har Stefan Olufsson som är yttersta ansvarig för mentorernas utveckling. Det finns hela tiden en dialog och ett samtal om var man är i livet. Hur mycket tid man alltid lägger ner. Sen har vi en lägsta nivå på våra mentorer. De ska alltid vara up to date när det gäller sin internationella status i form av IZIA.
Sen om det är karl eller stamp eller vilken nivå man är på det. Det ansvaret ligger hos Yttersteinevinen. Det vår licens som gör att vi kvalificerade till exempel jobbar i Alperna. Vi vara utanför pisten där vi krävs. Men i grund och botten...
För att komma tillbaka till frågan så tror jag jättemycket på att det gäller att känna att det finns ett sådant attraktivt utbildningsplattform. Vi har lyckats skapa en kulturisk irs, där finns en otroligt stor nyfikenhet och en ödmjukhet inför varandras kunskaper. Vi träffas ju regelbundet ungefär en gång om året.
Och då försöker vi alltid koppla det till att det ska vara utvecklingsrelaterat även fast det är socialt och trevligt. Och vi gör roliga saker tillsammans. Gärna kanske att pröva på att utveckla sig nya kontexter. Men att vi försöker spegla utifrån hur våran kund möter oss. Vilka frågeställningar, vilka tankar, vilka känslor som kommer fram när man hamnar i en situation där man...
där man behöver bryta mönster. Det gör vi lättast till att pröva nytt. Då kan vi också reflektera och analysera vad det skapar för känslor hos oss. Skapar det rädsla, osäkerhet? Hur kvalitetssäkra vi i nästa steg vår att möta med varje individ som också sker i grupp. De känner att det är en hög lyckasfaktor, det är en lagom utmaning.
Att vinna och lyckas utifrån sina utmaningar och inte vara en begränsning från andra gruppen. Det är så komplext det vi gör, även fast det är en fritidshysselssättning.
tryggheten som kunde att våga blotta sina räddslära eller svagheter men också att få glänsa med sina styrkor och känna att man lyckas.
Anna Norlin Berg (16:30)
Ja, det behöver inte vara en rädsla. Det kan ju också bara vara att man är obekväm inför situationen. Att det inte är så här de säger att jag ska ha det ska tränna på det här. Det funkar inte och så blir man obekväm på sen. Det räcker med att det är lite kallt ute så har jag allt plåst sig liksom. Och sen det tar ju de ganska jobbigt som på måtta den känslan. Så det gäller ju. Det krävs mycket av den. Att vända de skutorna.
Johan Rydén (16:36)
Absolut.
Anna Norlin Berg (17:00)
Det är fint att skildlärareutbildningen är så pass lång som den är och så komplex som den är. Det är en 40-dagens utbildning med den examen sen. Man utsätts för mycket sånt själva också under tiden.
Johan Rydén (17:16)
och möjligheten att man faktiskt praktiskt får öva på det man lär sig mellan varje utbildningssted.
Anna Norlin Berg (17:21)
Mm.
Precis.
Joel Baudin (17:24)
Det är det som är tricket. Det är ju som att du får 40 dagar av mycket utmaning, utspritt över exantal år. Det jag tycker är intressant är vad händer sen. För här är det ju lite grann. Vad händer om du har din ICI-certifiering? Du är klar inom situationstacken, vilket man inte är, men där finns det inte riktigt det som är färdigt.
Du kan inte jacka in någon och det är där jag är också nyfiken på. För det finns ju alla de olika grupperna, alla är olika. Vissa individer kanske. Man gör det på olika sätt.
Johan Rydén (18:05)
Men det jag har väl alltid själv haft så här att jag tänker inte att för mig har ju skilar examen och den internationella certifieringen. Det har ju varit som min examen. Om det verkligen varit min examens dag. Nu är jag utbildad. Det nu det börjar för att man tar skilar examen så det är på något sätt. Då har jag ju fått att de är i grundnivån för att kunna kunna jobba med det här professionellt och jag kan välja att göra i Sverige. Jag kan välja att göra i.
Joel Baudin (18:19)
Mm.
Johan Rydén (18:34)
Någonstans i övriga delar av världen. kan kombinera det med andra professioner om jag vill göra det. Jag kan engagera mig i utbildningsteam för få andra att göra samma resa. Jag kan öppna upp dörrarna så att jag faktiskt kan jobba inom de olika recessionerna. Jag skulle kunna gå in på träna-vita.
Jag kanske kan driva skidskolor, jag kanske kan få med sig att det finns ju på något sätt att när jag når det här så så öppnas möjligheten upp inte bara till olika sätt att jobba med utan också en fantastisk möjlighet att fortsätta att utvecklas på så många olika sätt. Men om man har skiljarexamen som slutmål vilket jag kan tycka är helt okej att man har för det kan ju vara så att jag vill, det här är viktigt för mig att få få nå det här målet och sedan så är det klart.
Då är det ett val också som är helt okej att göra. Men då kommer man inte att fortsätta utvecklas in i det. Då blir det mer som att här är jag klar. Man kanske vill att utvecklas in i de andra områdena. Men väljer man att se examen som ett startläge, då får man tillgång till en enorm värld av spännande möten, massor av utveckling och...
Joel Baudin (19:55)
Men skulle du hålla med om att det inte lika... Det där är ju väldigt individuellt. Hur man tar sand för det är inte lika tydligt. Ja, men det är ju...
Johan Rydén (20:05)
Det är väl jätteindividuellt, tänk att.
Anna Norlin Berg (20:09)
Men det förändras ju också.
Tänker jag. När jag gick min första skilderutbildning hade jag en tanke på examen. Jag visste inte ens om att den fanns jag började den. Men sen så. När jag tagit min examen hade jag inte en tanke på att jag kunde jobba examen. Så det är sådant som växer med tiden.
Joel Baudin (20:32)
Ja, oj
Anna Norlin Berg (20:32)
Pägga att liksom mål
och sånt flyttas.
Joel Baudin (20:38)
Men jag tänker, men
Sverige, det är klart att när man lär sig mer så förändras målet. Jag kan bara jag känner bara i min kontext just nu så är det så mycket. Hur motiverar vi en till exempel en friluftsförändrande till lokalavdelning att faktiskt motivera sina ledare att gå förbi intro kursen eller gå förbi utbildning 1? Att gå förbi och gå igenom skalan för att det där förståelsen för att.
Det är en potentiell livslång utveckling. finns saker att göra efteråt. är personligen då ska jag säga att det är lite otydligt och det är därför nyfiken på hur olika grupper jobbar med det. Men det är klart att i ditt fall Johan så är du en stor fördel att du har hyper drivna människor som har gått genom resan och är väldigt intresserade. Jag kan väl känna att man har varit varit.
I grupper där folk inte alls vill fortsätta utvecklas men de vill ha kvar statusen. Ha kvar identitets, på något sätt bekräftelsen.
Johan Rydén (21:47)
När vi säger det så tänker jag nog lite att i Sverige har vi alltid varit väldigt strukturerat lärande. Att det inte alltid är tydligt. Vad ska vi nå med den här utbildningen? vill vi göra av det här? En sak som jag tycker är lite nyk Skirsteå att vart kan vi möta oss? Ha kul tillsammans, skapa inspiration.
Och så tar vi lärandet därifrån. att jobba med fortbildning i sig kanske är...
Som utbildare tror jag att är jätteviktigt att man har ett tydligt mål vad man vill ha ut av den här fortbildningen. Men på paketeringen och införsäljningen så kanske vi ska bygga på passionen och glädjen att vara i en miljö där man trivsammas. Och sen så tänker jag lite ut från det som Anna säger att målen ändras under vägen och det förhoppningsvis för att man möter inspirerande människor och inspirerande ledare som kanske öppnar upp de dörrarna lite på glämt och så får det liksom växa och gro i en själv. Så jag tror att
Det är nog lätt.
Anna Norlin Berg (22:53)
Men en annan sak som också är viktig är att
man också i de här konteksterna där man kanske tar en utbildning till tar ett steg till att man har då ledare som inspirerar, men också som visar tydligt att man tror på dem som man har framför sig. Och så är det. Du kan också. Jag kan göra det här. Kan du det här inte idag?
Men inte i mån, men om några år, liksom så att man hela tiden visar att man ser att det finns kompetens att bygga på. Annars så blir det också så att man kanske inte tänker tanken klart själv, utan att man får hjälp att plantera det där fröta. Att drivkraften startar med att någon faktiskt tror på en sätt. Det tror jag är viktigt.
När man leder både utbildningar, fortbildningar, examen. Sådana här saker som vi gör nu är att man att alla kan, liksom om man väljer att ta steg för steg, sa för sak. Normans mål.
Johan Rydén (24:12)
Verkligen. I grunden tror jag att alla de som vi möter idag, de har förutsättningen att lyckas ännu bättre än vad vi har gjort. De är yngre, men framförallt ska jag gilla om de har ett startläge där de kan ta till sig all kunskap som finns till dags datum. Om vi bara ger förtroendet och delar med oss av det vi kan, då har de ett startläge som gör att de kan ta nästa steg.
Anna Norlin Berg (24:19)
Jag vet ingenting.
Mm.
Johan Rydén (24:41)
Jag
tror det krävs ju mer av oss att vi ska ta nästa steg än att det är de förutsättningar det lyfter. Och det ska vi bara vara glada för för då kommer vi liksom, om vi gör det, då kommer ju de driva utvecklingen av oss själva som individer och vår verksamhet. Men om vi inte tror det, då kommer vi bromsa deras utveckling och då kommer vi också bromsa vår potential till att bli ännu större än bättre.
Anna Norlin Berg (24:46)
Hålla jämna steg med dem när de kommit upp.
Joel Baudin (24:47)
Mm.
Anna Norlin Berg (24:52)
Absolut.
Det är väldigt inspirerande när kommer unga och nya med egna erfarenheter också från andra branscher eller andra berg eller andra kontexter. Hur mycket man lär sig av det är väldigt kul och liksom givande.
Joel Baudin (25:05)
Ja.
Om man är nyfiken och intresserad.
Johan Rydén (25:21)
Vi kanske behöver bli bättre på att skapa genvägar. Inte genvägar över att vi ska strunta i kunskapen, men vi kanske ska bli bättre på att jobba med någon form av validering av tidigare kunskaper så att man kan säga så att, ja men du kan ta det hit på det här sättet för det är på något sätt kunskapen och målet du ska nå som är intressant. Inte att det är de här 40 dagarna.
Anna Norlin Berg (25:21)
Ja, visst.
Precis.
Joel Baudin (25:41)
Det här har jag sagt förut i podden, men jag tycker det är viktigt. Det här är en av de stora kvaliteterna med en organisation som friluftsfemendet som jag tycker är så starkt. vill säga att när du sitter efter en skiddag på en utbildning eller en fortbildningshelj och sen så är det en doktor och en exo, en y och en z. Liksom från helt olika delar i det andra livet som samlas kring det gemensamma intresset.
Och det tror jag, för då tillför det ju verkligen någonting mer. Och olika åldrar. Men jag tänker...
Vi behöver inte gräva djupare på det här men det är ett intressant problem. Om du håller på att klättra upp för stegen, då pratar vi om att vi inte dra upp stegen bakom oss utan hålla i stegen och uppmuntra att fortsätta klättra. Det väl där som... Det där är ju enklare än någon som har kommit upp på plattformen och bara så här...
Det du får. Det finns kanske det finns hundra stegar till här framför dig eller. Men du kan. Eller så hoppar du ner och fortsätter inte klättra alls. Att det är den här målllösheten när du har kommit upp på plattformen. Som jag kan tycka lite otydligt bara när man pratar med föräldrar som folk som har tagit examen ifjol och spöar vad händer nu då? Nu måste jag ta snobborr examen eller nu måste jag. Och det är ju kul. Men liksom.
Den här oklarheten, men det är väl på samma sätt som när du kommer ut från universitetet. Du kan göra massa olika saker. Du vet inte.
Anna Norlin Berg (27:23)
Fy nyss.
Johan Rydén (27:24)
Nej, för samtidigt som jag tror att det hänger mycket på som ledare så är det ju så att tittar man på de yngre idag, allting ska ju gå... Man måste lite tålamod, man måste ju få landa i den kunskap man har också. Nästa sak behöver inte ske direkt. Utan det kan ju faktiskt vara att se varje möte som du har ifrån och med nu kommer att bli en... Om du tar med den här kunskapen så kan det bli en annan kvalitet. Så att möte till sig är det som kommer att utvecklas också.
Joel Baudin (27:31)
Mm.
Anna Norlin Berg (27:46)
Du ska hålla fortbildning i december.
Åtskillar av frälingen.
Johan Rydén (27:51)
Ja precis, den 16-17 december.
Anna Norlin Berg (27:55)
Är det du själv eller är det fler kursledare planerat?
Johan Rydén (28:00)
Nu har vi satt ett tak på tio stycken deltagare. Det är öppet för alla medlemmar i skidlärarföreningen. Det enda begränsning vi har är att vi vill ha mer palpinaskidor. Vi kommer att diskutera skidåkning. Det är det som passar bäst för här och kursen vänder sig till de som...
Som har ISIA eller har IWC, men det kan också vara de som är intresserade att gå mot den vägen. Att man har gått igenom de olika utbildningsdelarna. Det inte bara en ISIA-fotbildande utbildning, men det ger den behörighet.
Anna Norlin Berg (28:47)
Men då är min fråga var ett hemma. Eller vad skulle säga?
Johan Rydén (28:50)
Ja, har
ju kikat lite. Vi har ju haft en dialog med skidrådet att vara med på Interski på något sätt. Så att vi har tittat lite på Interski 2027, vad som kommer skall. Och där har man ju satt en huvudrubrik som heter All in. du den? Med underbrikerna som är include, innovate och inspire. Och vi har valt på den här fortbildningen att...
att titta på Innovate och Inspire och ta avstamp i de två rubrikerna hur vi jobbar med att utveckla framtidens möte mellan skidlärare och kardett. Och vi sitter inte på några svar utan vi ser det som ett seminarium där vi med vår samlade kunskap får någon form av kollegialt lärande.
På Inspire tittar vi på hur vi inspirera fler till att utvecklas av ett tid. Kan vi lupa tillbaka till det vi sa om våra framtida skildlärare. Vi tänker givetvis på kundmötet inom Skiers. Och hur vi kan inspirera till en större nyfikenhet och ett större lärande i varje möte. Det är de frågeställningar i rubriken vi kommer ut ifrån.
Anna Norlin Berg (30:07)
Men jo, berätta om din din intyskirese. Hur många har varit på? Eller?
Joel Baudin (30:12)
Inne, vänta förlåt, innan vi gör det Det
Johan Rydén (30:14)
Mm.
Joel Baudin (30:16)
var 16-17 december Vars är det någonstans?
Johan Rydén (30:19)
Ja, det Vemdalen. Vi har
valt att lägga det i Vemdalen för att det är på något sätt ett ganska bra nav av Jämtland Härjedalen.
Det också en form av Sundsvall, Jävle, Hudiksvall, Helnesand och så vidare. så är det relativt tillgängligt för de flesta i det här avlånga landet. Och sen vet vi att Vemdalen ofta är bra på försäsong. Det som sticker ut lite är att vi har lagt fotbildning på en tisdag onsdag. Det har vi lite tänkt för att...
Dels utifrån att är våra viktiga dagar mötet med våra medlemmar i skrives. är oftast torta, fredag eller sattandag. Då är vi fullbokade. att plocka en helg är också ett inkomstmortfall för oss. Så tänkte vi så här det här borde vara fler skidskolor som under försäsong kanske har lite aktiviteter på helgen. Att det är lättare att komma loss i en veckodag.
Vi får en större arena att vara på. kommer förmodligen inte att lika mycket kö, utan vi får en bra uttågsmiljö att vara i. Vi hoppas att vi fyller först och främst de tio platserna som finns. Och är det så att det finns ett större intresse så är jag helt säker på att vi kan öppna upp både för 20 och 30 platser. Men vi tror att tio känns rimligt att nå.
Joel Baudin (31:45)
Ja, lagt in i kalender. Jag tyckte att det inte sant. Men ja, tillbaka till Annas fråga.
Anna Norlin Berg (31:50)
Verkligen.
Johan Rydén (31:52)
Ja, jag
har ju varit med till och från lite.
Anna Norlin Berg (31:53)
Men det blir naturligt att vara nyfiken på.
Jag vet ju att det det på flera.
Johan Rydén (32:01)
Jag var med 2003, var mitt första intervjus som teamdeltagare i Krans Montana. Sen 2007 väntade vi i vårt tredje barn, så då valde jag att inte resa så jättemycket. Då valde jag tacka nej till att vara med Korea, sen var jag med 2011 i St. Anton. Sen 2015 var det i Argentina.
1923 har jag haft en lite mer passiv roll. Då fanns inte ens en plan. Så jag har gjort två stycken interskri. Jag har jättestarka minnen från interskri. Det känns som att det var precis bakom Knuten. Men det är ändå 14 år sedan det sista. 2011 i St. Anton. blir 22 år sedan det första i Kransk Montana.
Joel Baudin (32:51)
Vad var bestående intryck och minnen från dina intervjus?
Johan Rydén (32:58)
Det var ju mötet med de andra nationerna som var på plats. Om man jämför med 2003, det har ju hänt så otroligt mycket i tillgängligheten till att samla på sig kunskap. Men 2003, det var ju att...
Jag visste inte så mycket. Det låter helt sjukt men globaliseringen var i ett tidigt skede här. Man fick inte tillgång till så jättemycket material från andra nationer inom branschen. Krans mot Hanna var ett jäkligt häftigt ställe. Det var kul att få möta i stort sett alla länder. Jag åkte nog dit men jag tänkte att
Man vill ju vara med i Sverige, USA och Österreich, det känns som de stora nationerna. Men var ju mötet med de andra nationerna som jag tyckte gav. Och så var såhär, wow, kan Polen komma och leverera det här? Eller kan Tjecken göra det? Eller Bulgarien eller Grekland? Eller vilka nationer det nu var? Det var ju nästan ännu höftigare, för de var ju inte alls samma historik inom den alpinasporten som de här stora länderna har.
Sen så när det växte som...
Anna Norlin Berg (34:14)
Det är väldigt kul att se det.
Det är slående när man jobbar inför ett interskriv och så folk som är med i kanske timmet eller delegationen som åker in för första gången. Jag kommer inte missa just de här giganterna och kommer därifrån. Slås igen. Vilken leverant. Det är roligt.
Johan Rydén (34:40)
Det blir supereffettigt. sen tycker jag 2011 då i St Anton, då var det också så att mycket som är intressant. Det som jag lite självkritiskt mot min egna insats och kanske Sveriges insats, det tycker jag så här. Vi har varit så himla bra på att leverera in till Interski, men jag tycker kanske att vi har en utvecklingspotential att leverera ut från Interski.
Personligen tycker jag att demo- åkningen tar alldeles för stor tid i förberedelse på att åka på ett interski. Det är något som jag tycker att man kanske... Om man skickar ett demotiv, men låter inte dem ta hand presentationer. Det krävs inte samma förmåga och samma färdigheter. Om man vill visa upp skidåkning, skicka dit det vassaste vi har. Om vill skapa bra möten när vi ska prata utveckling och utbildning i workshops-format. är det andra personer som behövs.
Vissa klarar av att dubbla gör både och. Det är olika profiler som är satt. Jag tror att jag gick in med 2003. var ganska tidigt. För mig var det nog lite när Rock'n Roll-stjärnan. Det var demo-teamet som var centralt.
2011 så var det bara de åtta åren så tyckte jag att det var mer centralt med. Då hette det faktiskt Swedens Demo & Development Team. tycker jag att det var utvecklingsteamet som var intressant. Demoteamet det var så att det skulle jag nog vilja tona ner lite.
Anna Norlin Berg (36:01)
Visst det?
Joel Baudin (36:08)
tänker du om 2027
Anna Norlin Berg (36:09)
Vi
Johan Rydén (36:10)
Jag tänker 2027.
Jag tror att det är jättespännande. Det ska ju vara Veil. Bara det är jättespännande att få åka till den anläggningen. kommer ju vara. Med tanke på att den första underbriken är Include så tror jag att den behöver man verkligen jobba med. För att det är inte så inkluderande att ha det i Veil utifrån kostnadsbilden.
Anna Norlin Berg (36:17)
Varenda.
Johan Rydén (36:31)
Jag har stort förtroende för Gunnar Åkerman och förhoppningar på att han kommer leda det här teamet mot en bra leverans och en bra representation.
Jag tror att man behöver åka dit och verkligen skapa relation och lyssna och lära.
Sen tror jag att man ska erbjuda dem som bara vill åka dit och vara och hänga. Det blir så att för mig så blir det lite att det skapar någon hänga och känna. Dit vill jag åka med. Jag vill hänga. Jag vill vara med. Men det ju införa eftersom som kan göra skillnad i Sverige.
Vad tänker ni?
Joel Baudin (37:10)
Nej, jag tycker att vi sjunger väl på samma melodi. Från min värld så är det ju såhär... ...hur leveransen bör vara tillbaka till Sverige. Så det är mitt huvud just nu och det är väl... Det jag försöker prata om är hur kan vi leverera... Hur kan vi leverera live? Hur kan vi leverera... Det är ju dokumentation, kommunikation av det som händer på plats.
tillbaka till skidlöra Sverige för att inkludera, inspirera och så vidare.
Anna Norlin Berg (37:47)
Jag
kan känna att vi förutsättningarna att det blir tillbaka nu gentemot kanske 2003 och 2011 är ju så jävla mycket större. Det som kom tillbaka från dem alla indskrivit tidigare det var som ett kompendier i värld med text från kant till kant land och sedan en massa text som någon ur delegationen hade skrivit.
Alla fick varsitt land och fick man skicka in en textfila och så sammanställdes det där och mejlades ut till landets skitskolor. Så hängde det på en vägg. Sen övergick det till att producera små korta filmer på YouTube. Där man kunde titta på filmerna. Presentera vad man gillade mer om och någonting som var lite speciellt med just det här landet.
Kanske uppmanar till att testa någon övning eller någonting när man själv är ute och åker eller i en skitskola på en klinik. De ligger fortfarande på Youtube och en del har massvis medvisningar och en del har 12. Det beror lite på rubriken bland det man är nyfiken på. Men de lever i extra grad och hoppas att just det rörliga och ljudliga eller.
Den här formen och alla lagtändningar som man kan göra nu som man absolut inte kunde göra. var krångligt att göra då. Kom vi göra att vi kommer få en helt annan delaktighet. Det vore också kul om. Själva inte skriva har en kanal som sänder. Lajv på vissa saker där alla kan titta som intresserade.
med olika rapporter och allt vad det nu kan vara intervjuer.
Johan Rydén (39:46)
Men det är självklart. Man ser ju så att den viktigaste rollen i Teams åker dit är en Content Creator. Som ska jobba... Alltså, jag tror inte att man ska samla ihop och den man kommer hem med. Jag tror att man precis som med alla stora arrangemang, det behöver ju liksom att...
Joel Baudin (39:54)
Mm.
Johan Rydén (40:02)
Det både ett socialt mediatim på plats som jobbar både TikTok och Instagram som toplevererar under den veckan. Då kan du få hela skivlärar Sverige hemma att engagera sig. Det här vill du veta mer om.
Joel Baudin (40:11)
Mm.
100 procent håller med. I somras hade vi någon som heter High cost ultra här i byn. Då gjorde vi det där. Starten gick vi åtta och så var det bara på Instagram hela natten. Vi skickade upp drönare och gjorde allting och folk kunde ju följa med.
Klockan 23 30. Nu kommer ledarna till ex. Det blir en helt annan interaktion att det sker när det sker. Det tror jag är. Det kan ju också leda till att det kan vara en kommunikation fram och tillbaka. Vad vill man se mer av? Vad är man nyfiken på? Där och då. Istället för att det är efter.
Johan Rydén (41:05)
Jag hade två resor
till Frankrike i somras. Först var jag på Tour de France. Det är bara 150 atleter som cyklar så det inte så jättestort startfält.
De hade två stycken TikTok-bilar som bara åkte omkring och skapade TikTok, precis som content hela tiden. Sen jobbar de självklart med alla andra kanaler också, plus att de sänder på Discovery. Det är jättestort. Sen var jag på UTMB. Det var samma sak där, hur mycket de jobbade. Jag träffade fyra svenska fotografer som var anställda på UTMB, bara för att leverera content precis hela tiden. Det var bara stillbildsfotografer.
Joel Baudin (41:33)
Mm.
Mm.
Johan Rydén (41:54)
Skiljärbranschen är relativt konservativ. Vi är lite tröga i förändring. Vi tittar gärna mer bakåt än framåt. Det kanske är ett tipsigt skick till Gunnar att våga ta ut ett team. Ta ut två content creators som är jäkligt hemma på produktion och leverans. Det kanske blir helt avgörande.
Joel Baudin (42:01)
Mm.
Anna Norlin Berg (42:17)
Johan, du rör ju också bland Alpina coacher. Hur ser dom på skidlärar utbildning?
Johan Rydén (42:22)
Ja.
Nu har gått, många är kvar och många har varit, men det var ju faktiskt... Jag tror att i grunden så är man väldigt nyfiknad på det och ser ett viktigt samspel. är det så här, tror inte... är kulturen i sig som så starka och så stor skillnad på en tränarkultur och en skiljarkultur. Så jag tror att...
Anna Norlin Berg (42:56)
Vad är de största skillnaderna?
Johan Rydén (42:57)
Jag tror att... Jag menar att hela setupen, som tränare så är man på ett sätt. tror att många tränare idag är nyfikna och vågar jobba mer rörelseorienterat än att jobba detaljorienterat för vissa delar i utvecklingen.
Anna Norlin Berg (42:58)
Byxorna.
Johan Rydén (43:24)
Jag tror att vi hade faktiskt tio tränare som i två tiden konverterade tog skilarexamen. Sen så tyvärr så tappade vi någonstans på vägen. det var ju faktiskt... Jag tycker det var en väldigt bra start. Det är nästan tio år sedan som vi gjorde det. Man ska ju veta att det väldigt många tränare i Sverige som kommer från skilarmålgrund. Som ändå... Eller väldigt många som är på gymnasiet. Men sen finns det ju alltid...
Anna Norlin Berg (43:30)
Mm.
Kanske
Jag menar precis, för det är det jag märker man gör.
Johan Rydén (43:50)
Nu är jag ute på jätte djupt vatten men jag kan tänka mig lite så här att... Jag kan ändå säga det, jag tror att det som finns, barriären som finns det är att många skidlärare kommer inte från tävlingsbakgrunden vilket gör att man kanske tappar lite kredibilitet i den sammanhanget. Men väldigt många tränare kommer istället inte från den pedagogiska läraren med fokus på lärandet vilket gör att det finns en motsättning redan där.
Anna Norlin Berg (43:53)
Jag räddar dig om det här nåt. Precis som du säger det då.
Mm, precis.
Johan Rydén (44:18)
Men istället för att jobba med varandras olikheter och skapa en gemensam styrka så kanske man blir mer att man försvarar sin kontext man kommer ifrån. Om jag tänker.
Anna Norlin Berg (44:30)
För jag är ju eftersom jag också är tränare så rör man sig ju både på bland båda överallt. Det är så kul när man hänger på de stora tävlingarna. Då hittar man ju alltid ett gäng gamla skiljare från.
gamla säsonger från 90-talet och så vidare som man stöter på som är där som tränare. Så det är väldigt, väldigt, väldigt kul. är också ett sätt att fortsätta. Att inte sluta.
Johan Rydén (45:04)
Vi är ju lite... Vi är ju tappade lite om jämfört med andra relationer. Om tittar på våra svejttskriska mentorer, alla har ju tävlat världskupp. De är brutalt duktiga på att skidor. Damian Franzsen är vår mentor. Han är ju huvudansvarig för alla tränare i hela Svejtland. Där nere i både Svejtland och Österrike och i Talsen och Frankrike, det så att om jag ska bli tränare, då krävs det skidarexamen. Det är liksom grunden in.
Jag kan ju uppleva i Sverige kanske att, är du skiljärare? Ja, men då...
Anna Norlin Berg (45:35)
Du kan ta ut den. De håller till på hos dagarna i vagnbacken.
Johan Rydén (45:43)
Utifrån den här punkten, hur inspirerar vi till nyfikenhet och lärande som vi ska prata om på fortbildningen i Vabdalen? Hur inspirerar vi till nyfikenhet och lärandet av varandra? För jag är helt övertygad om att tränarna sitter på fantastisk kunskap och erfarenhet.
Anna Norlin Berg (45:50)
Mm.
Johan Rydén (46:02)
som inte vi har haft möjlighet att ta till oss av på samma sätt. Och vice versa, vi sitter på andra bitar, så tillsammans tror jag att vi kan skapa något riktigt, riktigt bra.
Anna Norlin Berg (46:13)
Mm.
Joel Baudin (46:15)
Är utbildningsvolymen för tränare lika hög som för skildrar?
Johan Rydén (46:20)
Förbundet är jätteduktiga med både sina SATU-utbildningar på Alpint. Man är jätteduktig på att ge klubbtränare, föräldrar och ledare en bra bas att stå på för det en annan omfattning. Den har alltid varit en hög beläggning. När jag tog min tränarexamen var det ungefär samma volym varje år som då Skidlärarexamen
Som som gick upp på den certifieringen. Jag tror att vi ligger ganska nära varandra. RF är så bra. De har ju och med ställt krav på att man ska ha utbildade tränare. Jag tror att de flesta klubbarna säger skar i ledargrupp så måste det vara tränarutbildnings- steg ett. Jag tror att MFU Bund har jätteduktiga pö. Det är samma sak om ni tittar på... Och det kanske att man känner att...
Anna Norlin Berg (47:05)
Ja.
Men det går så bra att se ut därför att det går så
Johan Rydén (47:16)
Man kanske lär att man slår lite i taket, att man inte tror på sig själv heller. Det gäller ju precis som du sa tidigare, det gäller ju att öppna upp och inspirera till fortsatt lärande.
Anna Norlin Berg (47:26)
Eller hur?
det är syftet med att ta en utbildning till vad. Vad gör det för mig? Får jag förnyta?
Joel Baudin (47:36)
Jag tycker det var det. Vi har ju börjat med längdskidor eller inte börjat. har hållit på ett antal år men nu... Frun gick första skidleka på längdskidor. Och så började jag läsa kurslitteraturen för den första utbildningen. det var det. Då var det introduktionsutbildning, grundutbildning som är digitala, båda två. Och sen går det skidleka. Som är liksom för under nio.
Jag satt och läste i de böckerna och jag tyckte att det är väldigt likt eller exakt samma sak som vi pratar om. Eller vi men som skitlärare av branschen pratar om. Det är väl ett annat sätt att gå och träna och utbilda eller en annan sport. Men det är fortfarande motorisk utveckling och att inte skrämma bort folk utan att få dem att fortsätta och ha kul.
Johan Rydén (48:33)
Det är jättekul att gå utbildning nu. vet inte... Det spelar ingen roll vilken idrott det är för det är så mycket gemensamma... Alltså, om man tittar på lärandet av rörelse. Jag har haft förhållanden av tre barn som har haft olika idrotter så jag har fått gått både fotbollstränautbildning och hockeytränautbildning och längntränautbildning. Jag tror att det breddar ens bara en syn.
Joel Baudin (48:37)
Mm.
Johan Rydén (49:00)
Jag tror att kan göra grenöverskridande. Det behöver inte vara så fyrkantigt att bara gå in i sin sport. Hela ut den mjuka biten i ledarskapet och att vara trygg i miljöer. Det kan man lära. Hur jobbar ni i hockey, minastiken, tennis?
Joel Baudin (49:06)
Mm.
Anna Norlin Berg (49:17)
Mm.
Joel Baudin (49:19)
Så jag tolkar det nu att introduktionsutbildningen och grundutbildningen är väl grenöverskridande. det är bra.
Anna Norlin Berg (49:25)
Ja, också.
Johan Rydén (49:25)
Ja.
Anna Norlin Berg (49:30)
Och sköts via distrikten.
Om någon intresserad. Som lyssnar. De sköns också av distrikten. Exempelvis Gästrikland. dag är förbundet. Då är det då en sak. Gremöverskridande över ledarutbildning över hösten. här på vår kväll. Om någon lyssnar och intresserade av mer ledarskap vill säga.
Joel Baudin (49:35)
Förlåt vad sa du där?
Mm.
Ja, jag har suttit och försökt att boka in grundutbildningen nu. att när man då har lyckats tacka jag till att vara tränare på ett annat ställe också. Vilket är jättekul. Vi har Tisdag, torsdag och söndag nu med Älvstad Zornens grupp. Det är ju superhärligt. Vi ute och springer. Vi åker rullskidor.
Anna Norlin Berg (49:58)
Vem är det?
Joel Baudin (50:25)
Jag har en annan väg. är nyfiken på om vi går tillbaka till Skiers. Det här var någonting vi pratade med Alex om eller jag pratade med Alex och Anders Nilsson om här innan sommaren. Teknik och skid och utveckling. Om vi tar Carve som ett tydligt exempel. Är det någonting ni jobbar med med era medlemmar?
Johan Rydén (50:51)
Jag körde precis i hävdan när jag sov.
off-snow-utbildning för några av våra mellanbarnsuppgångar Storong. Så jag är en hel dag på bosan och jobbar med rörelsemannster och rörelseförmåga kring våra centrala leder för att kunna få bättre teknik när jag är på snö.
Joel Baudin (51:18)
Nu ställer jag en värdelös fråga. Det jag funderade på om vi säger Carve som teknik på att få ut data från din skidåkning. Jag tänkte om, för jag tänkte just i den. Det är ju lite premium, men jag tänker det kanske är att vissa av era medlemmar som använder det. är bara nyfiken på om det är något som kommer in, att ni använder det för deras utveckling.
Johan Rydén (51:26)
Ja, förlåt. får klippa det.
Nej, vi har precis tagit fram en helt ny egen app som har varit en beta-version som vi kommer slöppa där vi kommer jobba med digitalt verktyg för att kunna jobba med analysen och kunna ladda ner och tänka ner direkt. vi lär oss där hela tiden. Vi har väl inte riktigt haft de musklerna, de resurserna att...
Joel Baudin (51:48)
Mm.
Johan Rydén (52:09)
att ligga i framkant. vi har tagit ett steg som gör att vi implementerar det digitala i utvecklingsprocessen också.
Anna Norlin Berg (52:20)
Någon del.
Joel Baudin (52:20)
Jag ska först.
Johan Rydén (52:21)
Det är inga hemligheter.
Det kommer vi att om på den här fortbildningen också. Hur vi använder det och hur vi kan använda det där framtiden. Idag är det fortfarande väldigt mycket analogt arbete i en digital miljö när vi jobbar med feedback.
Joel Baudin (52:39)
Det var en Det finns en video på Youtube, jag tänker att vi kan länka den i avsnittsbeskrivningen Det är Jag tror det var på Carls Youtube kanal Men iallafall då var det att Det finns ju det som heter Stompet Tutorials Det är en svensk kille som heter Jens som har startat det På Youtube Det är väl 3-400.000 följare där men de är ju nere i Schweiz Om jag kommer ihåg det rätt Han fick jobba tillsammans med den australiensiska
Anna Norlin Berg (52:39)
Och.
Joel Baudin (53:08)
skidläraren Tom Gellie som driver Big Picture skiing. var det så här hur kan han då Jens mål var ju då att komma ökade kantningsvinkel och liksom hip drag var väl det. Det är liksom målet. Då var det där. Hur kunde de använda datan från Carl sensorerna för att driva på den utvecklingen tillsammans med. Tillsammans liksom med regelrätt coaching.
Johan Rydén (53:37)
Ja,
Joel Baudin (53:37)
Skål.
Johan Rydén (53:38)
jag tror det känns som att det är ganska högpresterande teknologi också. Så det gäller ju att ta rätt steg för att få... Så att det blir på rätt nivå.
Joel Baudin (53:47)
Mm.
Ja, men jag...
Anna Norlin Berg (53:50)
Ja, men precis. Det känns
ju som att antingen måste vi båda vara super dedikerade och ha bra koll. Eller så måste den som kursar ha oerhört hög nivå av pedagogiska skils. Men nu har brötten igen.
Joel Baudin (54:07)
Nej, absolut inte. Men jag tror det. det är väl också så här personligen också av egna intressen så tror jag att kanske någon form av att få att öka antalet datakällor kan ju leda till mer utveckling om du kan hantera det. Det är liksom som att det är på samma sätt som när det kommer till all form av om man ska säga fysisk träning att om jag har fler datakällor så kan jag ta mer, bättre beslut.
Om jag både har en
Johan Rydén (54:39)
Det låter
jätteintressant, framförallt att kunna sätta upp en kravprofil. Om jag nu pratar om hur mycket vinkel och vilken hastighet och allt sådant. Vad ställer för krav på mig rent fysiskt att klara av att möta dem? För det blir större kraft att hantera också. Vilket gör att man får ju en väldigt mycket tydligare kravprofil på mig som atlet. Och jag behöver inte bara klara av att hantera färdighetsmässigt utan också klara av att hantera...
Joel Baudin (54:49)
Mm.
Johan Rydén (55:08)
både fysiskt i form av mina fysiska kapaciteter men också rörlighetsmässigt. det är timing och samspel och så vidare. Det skulle vara superintressant. I dagsläget så tror jag inte att det är rätt för oss på Skiers utan mot vår kundgrupp men däremot mot våra mentorer så skulle det vara skitkul att jobba med.
Anna Norlin Berg (55:29)
Det är väldigt kul med ett gäng av åkarna. De är ju 14. Deras pappor har ju skaffat Carv. Och så kommer de så visar de sig. Så här ser det ut. Jag fattar inte att de säger att jag har för lågt som här för låg. Det är rätt att jag ska göra det här. Men gör det då? Ja, men jag tycker det är så. Och sen så står de där och hänger vid starten.
Joel Baudin (55:39)
Mm.
Anna Norlin Berg (55:57)
Lyssna på ungarna. Men om ni tränar på samma sak som vi gjorde på uppvärmningen så kommer ni öka alla era staplar i eran Carv Vad gjorde ni då? Så brukar ungarna få berätta. Så kommer de tillbaka. De är svin nöjda för att de har fått lite högre på nån stapel Nog inspirerar det väldigt många målgrupper att åka lite mer.
Joel Baudin (56:27)
Mm.
Anna Norlin Berg (56:27)
Om det är cirklar och staplar,
eller om det är frisk luft, det blir både upp.
Joel Baudin (56:34)
Men det understryker väl också att kanske en huvudrid approach är mest effektiv. Det vill säga att du kan ha data men du har också coaching för att faktiskt tolka och driva.
Anna Norlin Berg (56:46)
Jag tänker att vi pratat i typ en timme. Jag tror att det är smart att inte prata så jättelänge till. Vi brukar avsluta med minnen och sånt där som är kul. då blir man nyfiken på något specifikt från något intervjus. Kanske du vill dela, Johan?
Joel Baudin (56:50)
Mm.
Johan Rydén (57:04)
Det var bra för mitt första intervju i 2003. var vi medbjudna från Kransmontana på en dagsutflykt till Verbier. Det var jag, Kikis Amfridsson, Fredrik Letzen, Patrik Johansen.
Men vi åkte med amerikanerna på resa till Verbö och slåka skidor. Då hamnade vi med en amerikansk demokriter som hette Charlie McArthur. Hans lilla entourage som inte var teammedlemmar men de var väldigt äventyrsorienterade. Vi klättrade upp och åkte kolager och kom ut över... Jag är grunden ganska höjdrädd och försiktig av mig men det var... Jag tror att vi alla tre, både jag och Patrik och...
Fredrik var som tre små barn när vi kom tillbaka. Det var helt fantastiskt. Det var både rädsla, utveckling, glädje och nätverkande. Det är det som jag tycker Interski är. Individuellt de största värdena är de här mötena man får själv. Sen vet jag om det gått lärande till Sverige. Men det var ett personligt favoritminne utifrån de två Interski.
att smoka skiddrivare med några galna amerikaner.
Anna Norlin Berg (58:25)
KUL!
Joel Baudin (58:27)
Ja, galen amerikaner, gillar jag.
Anna Norlin Berg (58:29)
Då hoppas
vi att de återfinns även i.
Johan Rydén (58:36)
Jag hoppas vi verkligen. Det vore fantastiskt.
Joel Baudin (58:38)
Ja men toppen, jag var ju lite, vi hade ju funderat på snacka träning och försäsong och sådana grejer men då helt enkelt behöver vi ta ett tillsamt. Det är perfekt. Stort tack för idag!
Johan Rydén (58:52)
Tack så jättemycket. Så önskar vi en härlig säsongstart.
Anna Norlin Berg (58:54)
Jag hoppas
vi ses på skidersnab.
Johan Rydén (58:59)
Ja,
Joel Baudin (58:59)
Yes! Ja... Jag har skrytt och jag ska åka skidor på lördag. Vi åker upp till Kåbdalis för teamträff. Jajamän, det blir kul!
Anna Norlin Berg (59:10)
Mm, kul.
Joel Baudin (59:17)
Stort tack till alla er som lyssnar och ni kan väl se till att komma och prenumerera och berätta för alla ni känner om att de borde lyssna på skidlärarpodden
Skapare och gäster
