Minnen från skidskolan

Joel (00:05.486)
Välkommen till Skidlärarpodden med Anna och Joel.

Anna (00:12.233)
Ja, idag så är man lite nyfiken på läget. Kan du tänka att vi ska checka in lite idag? Vilken känsla checkar du in idag med Joel?

Joel (00:24.878)
Jag checkade in med en känsla av jobbstress, tror jag. Nej, just det. Jag checkade in med jobbstress.

Anna (00:34.665)
Ja, det var mycket sistående. Eller?

Joel (00:37.358)
Ja. Precis, det kulminerar.

Anna (00:41.577)
Det har varit lite förkyld också.

Joel (00:44.462)
Exakt. Lite magsjuka och lite förkylning och sådana här grejer har inte hjälpt på det där. Men det är också att vi jobbar i tre veckor cykler så det är alltid såhär på slutet. Det är tre veckor jobb och sen har vi en vecka cool down. Och då är det på slutet av de där tre veckorna så är det alltid precis ungefär som en tenta period. Du har en kurs på universitetet och sen så... Alla fall var det så jag... Och vi åkte skidor i två veckor och sen så pluggade jag slån i två veckor. Sånt.

Anna (00:45.513)
Mm.

Anna (01:07.817)
Det är lite som tvättstugan. Så här man tvättar så har man en tid på sig och bara leva. Sedan får man tvätta upp och ner. Tvättkorg.

Joel (01:19.79)
Mm. Man skulle vilja köra lite jämnare bara. Men, mm.

Anna (01:23.305)
Mm, mhm. Tvätta varje dag. Jag fattar. Jag checkar in med en känsla av att det kan bli en hur bra vinter som helst, för jag har åkt skidor. Efter att jag opererade min hälsena för exakt åtta månader sen, och det gick bra.

Joel (01:35.438)
Jag såg det.

Joel (01:42.99)
Ingen smärta och det gick bra.

Anna (01:46.665)
Det gick bra, det gick bra, men det gick inte perfekt. Så det är tur att det inte är någon typ av inte skivvinter i år, så man ska åka demo, brands och sådana där grejer, utan det kommer nog bli lite mer. Lite långsammare åkning kanske. Ja, ja, ett kul. Ett jättekul. Och det är också så här. Nu har jag åkt tre dagar i rad första dagen, så.

Joel (02:06.03)
Mm. Ja men ju vad kul. För det är ju fantastiska nyheter.

Anna (02:15.817)
Var det så att det är ett litet litet gupp där här kommer gå åt helvete. Så var han och sen så nästa dag så var han okej. Det här är guppet och sedan så tre dags så tänkte jag inte ens bara liksom när man skulle korsa en liten pistkant. Kändes som om man var tusen år och aldrig har dött förut första dagen. Men nu så är det roligt. Det känns positivt.

Joel (02:26.83)
Mm.

Men det är ju magiskt.

Ha!

Men har du hårdvara kvar nere i foten nu eller hur ser det ut? Vad är status? Metall och grejer.

Anna (02:43.721)
Alltså, nu är inte jag riktigt någon ortoped. Men de har ju, när hälsena går av så fläckts den ju upp som en splittad vajer, tydligen. Så då kapar de det där, sen drar de ihop de där ändarna och då har man ju tagit bort en bit. Och sen syr de ihop det där. Och det de syr med, det är ju, jag har ingen aning om vad det är. Men ortopeden sa, det är starkt som ståltråd. Jag tror inte att det är ståltråd.

Joel (02:49.582)
Mm.

Joel (02:55.118)
Mm. Mm.

Joel (03:02.766)
Mm.

Joel (03:07.31)
Låg stå.

Joel (03:10.958)
Mm. Jag var ju uppenbarligen ingen ortoped, heller. Jag tänkte tras i fot och då tänkte jag... I mitt huvud var det så här, då har man grejer, men jag undrar hur du säger. Här hälsena är ju... Mm.

Anna (03:23.049)
Nej, det är helsenan, den är bara hoppsydd. Vi har lite taskig kontakt i hela underbenet. Det känns lite som att... Nu har jag aldrig haft protes, men det är nån annans ben under knät och ner. Det känns som att jag har 40-procents kontakt med foten och vaden och så där mot vad jag hade innan.

Joel (03:33.55)
Mm.

Just det.

Joel (03:43.918)
Aa okej Förväntas du få tillbaka det? Just det Aa gud Nej jag hade ju Jag brukar ju Jättekul När jag bröt lårbenet så där hade jag massiv hårdvaran, jag hade en spik inuti lårbenet från knä upp till höften Då Den var Men den tog, den är borta

Anna (03:48.233)
Ja, det tar två år. Så. Det är snart klart.

Anna (04:02.537)
Och just det.

Anna (04:10.665)
Men nog om skador. Idag tänkte vi att vi ska prata om livet som skidlärare. Vi har ju båda avhandlat ett helt gäng sånger med både framgång och motgångar som har gjort oss smartare. Det finns ju allt möjligt som händer på en skidd lektion.

Joel (04:16.173)
Tja.

Joel (04:21.197)
Mm.

Anna (04:38.569)
Det brukar vara samling, det brukar vara lite avslutning och lekar och sånt. Och sen så allt däremellan. Då kan ju allt hända. Ja, men precis. Livet som skiljare... När vi tänkte att vi skulle kunna berätta om allt som har gått åt helvete-

Joel (04:49.934)
Och det gör du.

Anna (05:06.281)
Det var som att jag typ aldrig hade haft en skildration, men sen så började jag dyka upp små saker som den där ungen som försvann. Och det hände ju, för de har liksom sett sina föräldrar och kilat iväg dit sådär. Och då brukar de ju dyka upp tillsammans med föräldrarna vid samling när det är slut på lektionen. Men den här ungen dök inte upp, eller lite så där, inne i lektionen. Det var en vinter i Sälen och så var det ganska lite natursnö.

Joel (05:06.414)
Nej.

Joel (05:12.942)
Mm.

Mm.

Joel (05:25.358)
Mm. Mm.

Anna (05:36.329)
Så det hade sprutat upp jättemycket snö. Och då fanns det ett litet hus i botten på barnområdet som de hade byggt upp med liksom plintar för att det skulle bli snö kant under. Så vi hade fått ställa dricka backar sådana som man hade förr i tiden och köpt läskig. Ett gäng sådana som en liten provisorisk trapp för att komma upp och ner. Så efter typen.

Joel (05:39.534)
Mm.

Anna (06:01.833)
40 minuter in i lektionen och den där ungen saknas fortfarande. Då ser vi att en av de drickar backarna ligger liksom lite snett. Så en av de som jobbar i barnlyften i där barnen går dit för att rätta upp den och hör då Hallå! Hallå! Huset är liksom inte vinterbonat för fem öre så mellan liksom plankerna i golvet så är det kanske en halv centimeter som man kan sopa ner snö där bara.

Joel (06:08.494)
Mm.

Joel (06:16.462)
Ja.

Joel (06:31.15)
Mm.

Anna (06:31.209)
Så hon går in där och tänker att det är väl någon unge som har gått in där då? Och så tittar hon ju mellan springorna och där ligger ju en unge. Skidorna rakt fram och så knäna upp och så tittar upp och bara. Hallå, hallå! Måste ha legat där. Ja, precis över kanten. När det uppbyggdes när kanten in under huset och ingen har sett det här.

Joel (06:35.118)
Mm.

Joel (06:38.51)
Ja.

Joel (06:47.854)
Han har skena in under, eller han eller hon har skena in under.

Joel (06:54.67)
Ja.

Anna (06:57.609)
Så det var väl kanske där det började och det var ju när jag var skidlärare i Sälen och ganska ny färsk skidlärare. Det är också lite svårt att förklara för föräldrarna att det inte varit ditt barn låg under förrådet en halvtimme.

Joel (07:18.062)
Ja men det är det där. Någonting man blir bra på är ju som en ankmamma räkna in alla sina ungar. Men det som är... det man inte... Jag tycker det var en intressant grej att med... Om man jämför fridrödsfrämjandet och en skidskola i fjällen. I fjällen så är du ju aldrig... eller i alla fall inte där jag har jobbat så är det ju... Du är ju alltid själv med din grupp med 8-10 barn. Medan i främjandet då är det ju liksom en... Du kan ju vara...

Anna (07:24.553)
Mm.

Anna (07:40.905)
Ja, precis.

Joel (07:47.982)
Fyra ledare på en grupp, beroende på hur nybörjare du är. Du är nästan alltid två. Vilket är ju... För barnen är ju det fantastiskt bra. Men det ställer ju... Just när du jobbar i fjällen så får du en helt annan... Den där biten. Och så sen om du ska...

Anna (07:49.897)
Mm. Jag precis. Ja.

Anna (08:04.073)
Kaos kompetensen den växer.

Joel (08:07.15)
Ja, exakt. Men också sen när du... Om du ska ta upp en grupp med åtta barn uppe i liften ska jag åka först eller ska jag åka sist? För det är så här...

Anna (08:15.241)
Precis. Först, de får inte trilla av när de går av. Sist, vad händer? Om de... ja, först, nej, sist, först, först, först, sist av.

Joel (08:21.934)
Nej, exakt.

Joel (08:27.982)
Då blir du ju väldigt ofran om du ska åka sittlift. Du kan vara... Du blir ju duktig på att rekrytera andra vuxna. Det känner jag märkt i alla fall.

Anna (08:36.233)
Precis. Eller så här sista åket, så här, nu är vi här i skidområdet och vi måste upp hit för att ner dit, för där är samlingen, om man nu jobbar på en lite större anläggning. Eller skidhemma backa också för den delen. Och så tittar man upp och ser den här liftgatan och det är bara stor skog på båda sidorna.

Joel (08:44.75)
Mm.

Mm.

Joel (08:58.894)
Mm. Ja.

Anna (09:04.457)
Hoppas det går bra. Hoppas det går bra. Så bara okej, ni får inte ramla. Hör man sig själv säga pedagogen? Vi måste upp. Ramlar än hoppar alla av. Vänta nu om den sista eller menar vad händer? Ja, just det.

Joel (09:09.55)
Förresten.

Joel (09:13.518)
Här har ni gänget.

Joel (09:18.638)
Ja.

Joel (09:24.43)
Och det blåser så du kan inte ropa till de som är längst fram. Nä, väl...

Anna (09:26.921)
Nej, och sen så gör de också skitsmå, har mössa säkert och hjälm på sig så de hör inte heller. Och sen så ska de också helst inte vända sig om för då kommer de drilla.

Joel (09:31.438)
Mm. Mm.

Joel (09:38.03)
Det är en klassiker. Hela kroppen noterar det.

Anna (09:41.417)
Och sen är det också spännande det här med om ramlar de inte så kanske bara råkar stå och stampa lite och så trillar skidan av för att deras utrustning är inställd på något jättekonstigt sätt. Det kanske så att de har sparkat snö och den bara glider lite i viningen så att de ja allt kan ju hända.

Joel (09:51.758)
Mm.

Joel (09:56.27)
Mm.

Joel (10:00.718)
Verkligen. Det var därför det så Jacka tycker man är tacks. Du blir ju problemlösare. I det där fallet med det du var historien där Sverige. Det bara går vidare i form av att du har troligtvis en grupp som börjar om tio minuter.

Anna (10:08.073)
Mm, precis.

Anna (10:16.329)
Ja, precis. Jag kommer inte göra det igen. Jag kommer kolla hur det ligger. Men vi hade ju där med utrustning. Vi hade ju en. Det var en liten back från samlingen upp till lyften. Och sen så var det jättesvårt. Man fick dra och kämpa upp alla. Du vet så nu ska alla upp hit och vi går på sidan och vi går som kalanka.

Joel (10:24.142)
Ja.

Precis.

Anna (10:44.489)
för att komma dit och så var det en som bara gick upp som hade typ hudar under skidorna. Jag var så nyfiken på barnet. Gled också. Vi hade aldrig plogat någonting. Fick precis lagom fart och stannade vid liften utan att ploga eller någonting. Vart man är nyfiken på liksom vad vad. Hur såg de ut under hur gamla hur torrt var belaget. Men då hade ju pappan i familjerna häftat fast en bit

Joel (10:49.614)
Ja.

Joel (11:06.318)
Mm.

Anna (11:13.737)
För att det skulle vara lätt att gå och för att de inte skulle glida för fort i backen. Det är innovativt. Det blir nästa nivå på åkandet. Jag såg inte att den var fasthäftad först.

Joel (11:13.774)
Mm.

Joel (11:23.246)
Nu sätter jag på skinstep.

Joel (11:39.598)
Mm.

Anna (11:42.633)
Så jag frågade så här, vad har ni hyrt de här skidorna eller köpt sådär? Det verkar sitta någonting under och då berättade han jättestolt, ja det har jag satt dit. Det blir så mycket lättare och det blir så mycket enklare när vi ska från stugan och de kommer kan gå lätt från parkeringen och sen när de åker lite brantare backar så bromsar det ju så då behöver man inte oroa sig för att hon skenar.

Joel (11:48.366)
Mm.

Joel (11:52.878)
Mm, mm.

Joel (12:03.182)
Mm.

Joel (12:07.982)
Du sätter en ganska hård övre kant på hur de kan utvecklas på de skidorna.

Anna (12:12.617)
Ja men precis. Och så förvånande om man skulle liksom få pyttet lite kant på det så man får upp det där bromsen. Vad händer då? Då bara Woho! Rätt ut.

Joel (12:20.302)
Mm. Mm. Mm. Åh, gud. Vi hade en gång... Det här var i Bräntberg i Tumio när vi... Jag kom inte riktigt ihåg vad det var i min grupp, eller om jag bara stod i liften med min grupp och ser ett barn. Jag tror det var... Men i alla fall, de kom och åkandes, och sen så... Plötsligt så skidor jag och pjexar kvar upp i backen och barnet har fallit ur. Så... Och så då... Och så tänkte jag, ja, vad är det som händer nu då?

Ja, men då är det mycket riktigt så att de har ju... Då är det liksom... Jag börjar med att gympa skorna nere i... Barnet ligger i backen med gympa skorna på. Så man har försökt göra lite utfyllnad men sen när det varit mycket framåtvikt då var det... Då var det separation.

Anna (12:56.649)
Ja, jag har...

Anna (13:05.769)
Så på riktigt tänk dig själv att du stoppar ner, jumpar då i nijpixorna och sedan i det måste vara så stort klapp runt det där lilla barnbenet också i liksom.

Joel (13:11.502)
Mm.

Joel (13:18.446)
Ja. Det ska ju ändå vara så pass glapp så att du kan flyga ut ur det. Det var ingen som gjorde illa sig i den här historien, men det var ändå bara... Då får man gå till föräldern och likt Karl Bårdern... Karl Bård är papparna. Det här kanske inte är så optimalt.

Anna (13:24.969)
Ja, verkligen.

Anna (13:37.193)
Alltså våran yngsta son, han får ju också ärva. Han har ju trillat så att han har tappat. Så skidan och pixan gleder iväg. Det var hans första vinter då han fått ärva brorsan som fick ta det han fick, liksom. Så då. Ja, då fick vi lösa ett par mindre pixar efter den lilla incidenten. Men det var ju ändå inte Jumpa. Daja. Men så är det han var trea typ.

Joel (13:41.07)
Mm.

Joel (13:46.35)
Mm.

Joel (13:50.99)
Mm.

Joel (13:58.414)
Ja. Men nu, hur gammal var han? Vad var det för åld... Nej. Ja. Ja, men då är det... Alltså, det är ju så himla... Alltså, alla leder och allting är ju så himla slapp. Det är ju... De är ju som en katt.

Anna (14:09.417)
Mm. Mm. Precis, det är jag. Ja, precis. Precis.

Joel (14:14.734)
Men apropå så här saker när det har gått mindre bra lärdomar. Jag kommer ihåg att jag hade en liten pojke. Då hade vi sexomgångar, så det var ungefär en och en halv timme vid sextillfällen. Och som jag kommer ihåg det så den här killen var ju... Alltså han grät sig igenom varenda pass. Det här var ju en in- och främjande, så det var en grön grupp.

Anna (14:34.921)
Nåååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå

Joel (14:42.222)
Och så bara, man tänkte, det här, och då är man, man känner så, man, man når inte fram till det här, till barnet i det här fallet. Och, men man måste ju fortfarande lösa situationen för du kanske har sju till nio stycken andra i gruppen som du behöver. Så vi tog ju sig igenom det där och så tänkte man, ja, det där var ju the one that got away, liksom. Man fick inte till det, man lyckades inte skapa en listamförhållande, lite snö i det där fallet.

vilket hände. Och sen så det roliga var ju att då ser jag honom på nästa skitskål någon gång två veckor senare, då ser jag honom komma flygande över landningen på största hoppet och bara skrika och bara woooo och då är det som att han jag kommer, jag pratar där, jag bara såg han i vackern det var som att han hade, han hade ändå hittat skidåkningen men det tog en stund eller att han bara inte tyckte om situationen

Anna (15:36.681)
Det är roligt det där. Nej, precis.

Joel (15:39.15)
Och då undrar man, man vet ju inte vad man... Det är det där jag tycker är så kul, även om det känns som ett misslyckande så har man fortfarande så vet man ändå inte hur det... Vad som kommer ske.

Anna (15:49.801)
Nej, men precis. Och jag är en elev som jag aldrig nådde fram till. Jag försökte och jag förklarade. Och den här eleven, vi sjönger sånger och du vet... Hej, ho, sära. Och hon bara... Tittade rakt fram och jag... Ja, hon tränade aldrig på det vi andra tränade på. Svänger runt, nej. Om jag åkte först, då kunde hon kanske följa efter någon gång. Och sen så typ dag tre efter fem. Då säger föräldrarna att hon ingenting hör.

Joel (16:04.43)
Mm.

Joel (16:19.054)
Jaha.

Anna (16:19.945)
Ja, då blir det lite svårt. Det är också en sådan information man lär sig. Man kanske inte frågar, sådär, hör alla barn ordentligt? Nej, eller sådär den där som satt och snyftade sista timmen nere vid liften och vägrade åka. Så bara vad är det som har hänt? Varför vill du inte vara med? Jag har ju kissat på mig.

Joel (16:22.67)
Inlärningshinder.

Joel (16:43.15)
Mm.

Anna (16:44.553)
För det där med toalettbesöken, speciellt när det är kallt ute, då känner de oftast inte att de är kissnöda. Först är det för sent. Det lämnas också med tiden att kolla så att de verkligen har varit på tåa. Men det gjorde man ju till början.

Joel (16:52.11)
Nej.

Joel (16:58.542)
Mm.

Joel (17:03.086)
Nej men det där är ju så intressant, du stärker ju varenda misstag eller lärdom eller ja, så länge som du skapar en lärdom ifrån det så blir det ju successivt bättre och det är ju inte unikt för skildlärare-ri och sådär men det är ju, men det blir så specifikt med det där just det kom ihåg och kolla om alla har gått på toa liksom

Anna (17:07.913)
Mm.

Anna (17:16.105)
Därmed precis.

Anna (17:22.313)
Ja, precis. Eller så som man också lär sig till slut så är att man kanske tröttnar lite om man då jobbar på ett ställe så här länge så kanske man säger jag tröttnar lite på den där barnbacken. Man själv vill komma utanför den. Man kanske vill ta en annan back, testa något annat, bara för att bryta av lite, för det blir väldigt ena hand. Kan det bli om man inte?

Ja, men det är också kul och utvecklande för barnen att åka någon annanstans, åka in i skogen och lite gupp och så där. Och så. Kanske ibland inte. Det blir lite långt så man kommer inte tillbaka i tid och sedan är man ju körd hela dagen. Då är man ju sent i nästa lektion. Man får ingen röst då. Så det där lärde man sig ju snabbt också att utflykterna, de får man ju som anpassa så här. I vanliga fall tar det.

Joel (18:03.15)
Ja.

Joel (18:09.23)
Lägg då.

Mm.

Anna (18:14.985)
kan göra allt det här på den här tiden så bara vänta då kan du dra upp från 80 procent. Det är ungefär det du kan göra när någon barn går upp med dig för att komma tillbaka i tid. För att säkra. Då är det bättre att ta några sista åk på plats än att ta ett extra åk i skogen precis innan man slutar.

Joel (18:22.03)
Mm.

Joel (18:29.262)
Ja.

Varebilder.

Precis. Ja, det där sista åket är ju inte... Det är alltid en risk. Fri åk från toppen. När de är trött.

Anna (18:39.785)
Mm.

Anna (18:43.849)
Precis i skogen. Det är också kul när man när man åker i skogen med barn, vilket man ju gör för det som vi alla vi som lyssnar på den här och är skidlärare vet ju att det är oerhört utvecklande på alla nivåer. Och det är framför allt stor skiglädje. Men så här ska jag åka först här eller ska jag åka sist här? Hur många stigar finns det att välja på? Har jag rekat den här skogen?

Joel (18:45.614)
Ja. Men...

Anna (19:14.505)
Kanske inte faktiskt för man får ett infall på vägen. Eller så är det någon unge som säger, jag kan den här stigen. Här åker vi. Här är jättekul.

Joel (19:23.246)
Mm.

Ibland behöver man ju ta den där risken för att de ska få en utmaning också. Men det är ju så himla lätt att bara ligga rulla i banbaken. Men vi kan ju sitta här och prata länge som helst. Det ska nästan vara roligare för att höra från er som lyssnar. Vad har ni gjort för lärdomar? Vi kanske ska undvika att använda ordet misstag, men vad har ni lärt er från era...

Anna (19:32.905)
Precis.

Ja precis.

Anna (19:40.713)
Mm.

Anna (19:51.305)
Hoppas det!

Men er roligaste minne från skid från skidskola. Det vill vi ha in och vi vill ju att ni kontaktar oss på alla möjliga sätt. Det spelar oss ingen roll om ni skickar en film eller skriver ett meddelande eller hur den går till i någon av våra sociala kanaler. Jag vet inte. Nog hur många sätt man kan ta kontakt med oss tänker jag.

Joel (19:56.782)
I dag.

Joel (20:00.334)
Ja.

Joel (20:20.302)
Nej. Nej men skicka ett DM på Instagram eller ett mail till fraga-ärtsidlar.org kanske. Vi kan säga. Mm. Och sen så...

Anna (20:27.241)
Men den är bra. Vad sa du? Fröga ett skidlärare punkt org. Precis. Snyggt.

Joel (20:34.478)
Ja, precis. Man kan kolla i beskrivningen så finns mailen där. Och den kan man ju alltid använda om man har några frågor om skildröri och så.

Anna (20:43.497)
Precis eller tips på folk man vill att vi ska intervjua eller något sådant.

Joel (20:49.07)
Då närmast så bra.

Anna (20:50.729)
Precis. Vi återkommer med flera både gäster och teman varje vecka.

Joel (20:59.342)
Exakt. Men.

Anna (21:01.129)
Men vad tar du med dig från idag då? Är det något du har något att tipsa om?

Joel (21:06.894)
Ja, det mest uppenbara är att man ska reflektera. Det är intressant. Dels att man ska komma ihåg de roliga sakerna och vad man lärt sig. Det är en förmåga att alltid träna på. Men sen så...

Anna (21:13.065)
Mm.

Anna (21:24.329)
Ja.

Jag håller med dig där. Sen så.

Joel (21:30.03)
Men konkret, om jag ska tipsa om någonting så har jag varit helt såld på värmesockar förra vintern. Så om man inte har klivit på den bandwaggonen så... Det är ju lite av en investering men... Jag har så sjukt problem med kalla fötter, jag tror jag förfröst dem lite grann. Så att det här med värmesockar är min...

Anna (21:51.881)
Jag har haft värmesulor i många år men inte i de pixlarna jag har just nu. Så jag saknar värmen jag har med i fötterna.

Joel (21:59.374)
Det är livsfar... Alltså det går inte. Vad tar du med dig då?

Anna (22:02.729)
Men jo, alltså jag tar ju med mig att förutom att det är världens roligaste jobb vi håller på med så är det också en fantastisk källa till att utveckla både strategier och nya sätt att tänka på. Till resten av livet för all den här kompetensen som man besitter den.

Det som spetsas i det här.

Joel (22:35.982)
Precis. Fina ord att avsluta på. Då kan vi väl säga tack för idag.

Anna (22:42.985)
Men det gör vi och vi hoppas att många delar ett minne.

Joel (22:47.822)
Ja. Tack på förhand för alla som skickade in. Och så hörs vi nästa gång.

Skapare och gäster

Anna Norlin Berg
Värd
Anna Norlin Berg
Skidlärare med 30 års erfarenhet. Ordförande i Examensnämnden.
Joel Baudin
Värd
Joel Baudin
Skidlärare med entreprenörsanda som jobbar mot examen.
Minnen från skidskolan
Sändning av