Nationella upptaktsträffen - det mesta av det bästa

Joel Baudin (00:00.078)
3,2,1, Here we go!

Joel Baudin (00:12.334)
Välkommen till Skydlara podden med Anna och Joel. Idag tänkte vi snacka om lite reflektioner från nationella uppdragssträppen- som vi precis var i Vemdalen. Ett kallt Vemdalen. Inte särskilt blåsigt, men riktigt rackarskallt.

Joel Baudin (00:38.286)
Det var ett vanligt narrativ i alla grupper. Verkligen. Och snön var också fantastisk, så som denna försäsong har varit genom nästan hela landet. Så det är härligt. Det var ju skönt så här i början på säsongen att få bra snö, inte ett gäng pingisbollar som är utkastade i backen och åker skidor på.

Verkligen. Det var ju magiskt. Jättehärlig. Låg sol och försäsongsljus. Jag låg som ett dimma över backarna hela tiden i den här kyllan. Och sådana här fina cirklar runt solen. Härligt. Vi hade otroligt tur. Även om det var kallt så är det bättre än att det hade varit någon annan.

Om det hade varit plusgrader. Ja verkligen, det hade kunnat regnas nätt. Men det här var ju en superhärlig helg. Och liksom varje år man är på den nationella upptakten så är det liksom som ett tvärsnytt av helens vuxna liv som samlas på ett ställe under en helg. Jag har ju jobbat i skidbranschen sen jag tog studenten och man träffar ju folk från den tiden då man var alldeles ny och alldeles helt nya kolleger. Så det är superkul.

Joel Baudin (02:04.814)
Och för mig är det ju lite för mig är det ju lite annorlunda. Även om jag också hållit på länge så i den här kontexten så tror jag det här var en andra eller tredje gången jag var med. För mig är det liksom en stor en stor sjö av potentiella nya kontakter som man försöker om man försöker navigera. Vilket är en spännande utmaning så att det är. Men jag tror att det.

När jag kollar runtomkring Sverige, så är det jag ser den här... Vi gick samma kurs för 20 år sen. Och vi träffas kanske en gång per år på Nationella, men det är som att... Man är fortfarande väldigt goda vänner. Som att man alltid har känt varandra. Och vi är typ bästisar. Man är bästis med alla, känns det som. Det är lite häftigt. Och det är ju inte bara... Det är ju...

Det är gamla kolleger, gamla kurskamrater, nya kurskamrater. Det är alla som möts under ett tag. Det är skidrådet som håller i den. Skidlärarföreningen är där och har fortbildning. SLAW är där och har upptakt för de som ska utbilda skidlärare under vintern. Precis som friluftsfrömmandet.

Det är också upptäckt för alla som utbildar och skillar under vintern. Temat i år var en liten tillbakablick på Interski som gick av stapeln förra vintern.

Vad tar du med dig? Hur upplevde du hela temat Joel?

Joel Baudin (03:52.814)
Det var uppdelat egentligen så att på fredagen hade vi blandade grupper mellan de olika organisationernas ledare. Då hade vi tre pass på fredagen. Jag upplevde det som att det var jättekul att det var mycket nya människor och nya perspektiv från de olika organisationerna. Det tyckte jag var.

Det var väl det som var ett väldigt understruket positivt. Någonting som var positivt från alla egentligen. Att det är just den här. Du var ju alla blandade i elva olika grupper både slag och främjundet. Det var ju ni i demotivet som ledde de grupperna där ni egentligen gick igenom gick igenom de de som ni hade haft och inte skriven även.

Och sen blandade Stin med lite reflektioner från andra länders presentation.

Och så här, jag tyckte det var väldigt intressant. Jag kände lite grann att jag jag missade nationella fjol. Så jag kände lite grann att det kanske var en förr. Om man hade varit med då hade man förstått mer av vad Sverige levererade.

Det kände jag var ett hålrum för mig. Det var nånting som vi gick igenom inte på så djup... Inte på djupet, helt enkelt. Jag fann det intressant och tankeväckande. Men det jag kanske inte fick med mig så mycket matnyttigt- -...som jag direkt kan omvälva in i nästa helg. Det var väl min reflektion. Det tror jag mer är...

Joel Baudin (05:53.518)
Varken bättre eller sämre. Bara att det var formatet helt enkelt. Men jag tänker att det vi tydligt kan göra nu är att klippa in... För jag passade på att spela in min grupp som jag hade på fredag hela dagen. Efter vi avslutade så spelade jag in lite tankar. Så jag tänkte att vi kan väl klippa in det här. Så de vi kommer att höra i det här klippet är mig. Sen så har vi...

Främjare Erik Persson Lundberg. Vi har Mats Eriksson också främjare. Vi har Mikke Kalniss främjare. Vi har Kristian Assasson från SLAO. Och sen har vi Per Ulf Stertman. Jag tror han kallar honom för Pelle. Ja precis. Jag tog det här för att delta i listan. Och sen så har vi vd för SLAO som jag inte tror jag fick hela namnet på. Fan såg jag inte på listan.

Magnus Noppa. Med grupp nummer åtta på nationella upptag streffen. Vad har vi gjort idag?

Hur någon som vill ta till ordet. Vi har ju haft tre årsops. Så vad gjorde vi på den första? Det första pratar vi ju väldigt mycket om den här upplevelsen baserat lärande, den här snurran och hur hur den presenterades helt enkelt på. Inte i Finland.

Joel Baudin (07:29.39)
Precis.

Joel Baudin (07:33.678)
Victor Persson som gick igenom. Vad tog vi med oss från den? Det passar. Nu var det som Bara det finns väldigt mycket likheter nu mellan de olika länder. Hur är vi vill arbeta med upplevelsen baserad lärande? Jag har presenterats av.

har snarare lika modeller och att det kanske var mer spret i förmän av. Vetenskapligt baserat material används inom. Om man vill ha. Vi håller på med snö tagit del av. Två länders. Synsätt på denna modell. Kolbslöv. Det var.

Irland och det var Australien. Likheter finns, men sedan är ju en nationell och personlig. Hur man väljer att lägga upp det visuellt. Jag tycker du hade en väldigt bra insikt där som jag inte själv bevakar just Australien.

Och det var ju där att man i slutklämmer att man alltid avslutade den här modellen med att man då fick då verkligen praktisera där man hade då snurrat i snurran som man avslutade med att praktisera och där avslutade man. Ja, det fanns ju i Australiens nio olika steg där.

De två första var någon form av introduktion som sedan gick vidare till en övning eller resonemang. Och sedan gick man igenom hela kolbs är det cirka eller egentligen, men på beskrivningen på skiren som vi fick se på var viktar vi att avsluta vid ett praktiskt

Joel Baudin (09:52.238)
Om man har diskuterat och resonerat. Kommer tillbaka till ett praktiskt moment som är då bidragningen och vikten av att lämna det med det stad bli enklare för för en eleven. Hur ställt taggade av att ta med sig informationen där? Så att man inte får en ny uppgift som inte riktigt har gått igenom hela.

När och cirka. Hur kan vi ta med oss den? Jag blir. Jag tänker just att den där punkten var någonting jag vaknade för när vi tog upp där i gruppen här faktiskt. Konkret. Ja, om av att våga använda den och att lägga upp.

Pass lägga upp linje, slägga privat lektioner. Kanske till och med. Utmaningar till sig själv av att fortsätta med vetet använda den modell eftersom att den är så pass. Det finns så mycket belägg på att den faktiskt ger stor nytta. Vad har du?

Det var ju två modeller i land och det var Australien. Det var i Australien som nästan fick all till syns från grupper som attraherade mest. Vad tror vi? Vad är skillnaden mellan de två som gjorde att den är intressant?

Joel Baudin (11:37.902)
Nu tror jag att den twist på våran egen så suttar sig i dockning. Det var en ting som tillförde ett litet moment extra mot det vi lär ut själva här i Sverige. Det är det jag tror.

Men sedan är det att man så ljudlodar vi inte så mycket på i lands modell heller. Men jag tänker att det var det var lite intresserad av att det var vid första anblicken så blivit intressant. Det är en lära. Hur utsätter du din grej på ett bra sätt att det ska vara intressant efter inte den här alltså rent sådana hur de har presenterat det som är väldigt konkret?

är grafiskt väldigt snyggt. Exakt. Och det är jag tänker att det är ju det. Jag tänkte än jag tog med mig i dag var att det var tre år som presenterar ettan och trean var inte lika intressant som tvåa. Men tvåan hade ett super konkret namn. Sälj flider, skepp, fastgivs. Så det gör det där. Om du ska få ut ett budskap så en tydlig en tydlig visuell och konkret modell.

Och även vad du kallar det. Men också att man såg för det här så såg man inte var det stort. Men precis som lite större text så kanske den också hade blivit intressant. Innehållet.

Som här sitter hela dagen. Håller på med Ux problem som Så här. Men du blir andra vårt. Då sade vi själv. Lider sig får insvakt. Vad tar vi med oss från det? Det hade vi en av din berg som körs.

Joel Baudin (13:28.206)
Hela den kliniken eller föredraget gick av att faktiskt använda sig av lära sig. Så hela föredraget var ju en. Men kanske en uppgift som de fick som de sedan skulle läsa genom att åka skidor. En person.

Vad var uppgifterna du var på skärande? Lite olika som en med stora och mindre sängar med samma. Stora kampningsvinkel i fall länge. Vad var skillnaden för att uppnå det? En stor skärande och en liten skärande omväxling.

Och då fick vi ju prova det och de fick prova det därmed.

Resonemanget börjar gå. Å i deras workshop går igenom alla fyra stadier i Kågs lärocykel för att sedan representerad själva den teoretiska bakgrunden kring i efterhand. Vi var ju engagerade och jag gissar ju på att de också smådan är väldigt

Joel Baudin (15:00.206)
få bort fokuset på det juridiska och bara utsättas för det för att sedan då kunna blicka tillbaka på det som redan gjort några minuter tidigare tillsammans med det juridiska underlaget.

Joel Baudin (15:18.83)
Precis det var det var den första vargen som vi hade. Det var med att lägga fram det teoretiska. Ratt om det här och så sedan är det i praktik. Vi använder. Sets.

Och där var du. Du pratar ju också om om vad man kallar om inlärningspyramiden. Att det var den här procentuella. Ja, men kallades med att nära oss före läsning till att lära av. Det handlar ju med hur man tar in information om man då tittar på någonting.

hör och läser själv eller att man får någon form av demonstration. Så får man då en läktjur så räcker den in i pyramiden 5 procent av att läsa 10 procent om att lyssna och titta. Då tar vi in 20 procent och får en demonstration. 30 procent då räknas den toppen på pyramiden som passiv.

Och där utlärningsmetod som ganska passiv där man där i botten på den breda spekta på pyramiden där är mer än aktiv. Om en övningsmetoder där grupp diskussioner motsvarar 50 procent i hur mycket vi kan ta in och falla med

praktiskt utförde tillsammans ökar över 1 75.

Joel Baudin (17:13.562)
Av att ta till sig information om man bland er för att sedan lära andra är ju liksom den breda botten på pyramiden som är Gidgin Anders. På 90. Och det här. Det var intressanta där. Kolla på det där som är en form av sera modeller. Hur det ser ut.

Joel Baudin (17:42.862)
Och så har jag klart att jag har missnur.

Joel Baudin (17:47.598)
Och det som vi gjorde var egentligen om att vi fick ju. Grupp diskussioner och att vi fick öva. Det är ju den nedre delen av pyramiden av att vara. Och sen sista var uppenbar. Sörmling, Fredrik, Erik som snackade om snart. Spårsviden nätverk.

Joel Baudin (18:21.902)
En lillat jättespännande intressant nätverk. Hur man har lyckats tillsammans hitta så många partners man har och driva det som ett bolag. Att en unik modell. Jag menar hur? Någonstans när de har presenterat det också så så upplevs det ju unik av att det inte är några andra länder som jobbar enligt den här modellen. Nu förstår jag att Sverige gör det här i mått. Man är relativt litet skiljland.

jämför med de stora nationerna. Där finns det ju som sagt var allt från de statliga utbildningarna till liksom som gentemot vad vi har i dag.

Joel Baudin (19:03.854)
Om nödvändigheten och så någon form av innovation. Men det är sedan fick vi också lära att det är lite risk nu. Jag är inte riktigt vet vad som kommer hända med det motivet.

Joel Baudin (19:16.91)
Så den jag tar med mig en sådana spännning inspirerande att man har gjort någonting nytt och sedan att det är lite oroväckande att inte. Men det blir så här det är precis så inte ska jag verka fyra år från nästa vilket gör att vi lite vakuum i mallan. När behöver man starta upp arbetet igen? Hur kommer konstellationen med demotiv ser ut?

Det är några som har varit med några år, nya som är på väg in, ska det vara nya uttagen. Jag tror det är mycket som ligger och bubblar just nu. Men det är väldigt viktigt att se hur det ska leva vidare inom bara något år.

Joel Baudin (19:57.326)
Tack, vi brukar avsluta i podden och fråga om man har något favorit skit, skolor, minne. Om ni får några sekunder att fundera på har ni något favorit som gör er varm i hjärtat eller när ni tänker tillbaka? Men absolut. Jo, men jag kan väl direkt säga det var. Det var någon gång när jag.

Jobbade i skidskolan faktiskt i Omburgsliden där ju du Napa var på invigningen av en ny lyfte igår och jag hade initierat att vi skulle vi skulle ha en prova på dag för skidskola. Folk skulle kunna komma drop in och det kommer en en familj då dit då och de hade tre små barn och en pappa.

som kom dit och de hade inga grejer och ville hyra. De hade ingen uthyrning där då och jag lyckades få till att de kunde åka till en närliggande sportbutik som som fixade skidor till de här tre barnen och så körde vi då. När de kom tillbaks så körde jag skidskola med dem och tre små barn och pappan sprang där i sin tjocka ullrock och låg skor i snön och hjälpte till liksom att lyfta barn och för att ramla

Men den här lektionen utmynade i att de är återkommit till skolans många gånger. Till slut så skickades även mamma med och gick i skit skola där och sedan till slut och pappa också. Och det slutade med att de åldern sedan åkte till fjällen och började då utöva sporten skidåkning. Jag känner att på något sätt var jag delaktig för att förändra den familjens liv

Och klossigt en hel familj som hade kul på staden. Det var skitkul. Ritsam förhållande. Kul. Men nu fler. Men jag har nog ett långt minne i sig då. Den jag har jobbat med snobborgs skola under många år och när man börjar titta tillbaka så har man ju hällt och åkt snobborg i över 35 år och.

Joel Baudin (22:14.414)
När vi jobbade med verksamheten förr så så var det mycket på klubbnivå, men det var också liksom skidskolanivå. Träffade en mamma i sälen och hon tyckte Min son ville lära sig åka snabbt, liksom han är lite liten. Han är bara fem år, men okej, så vi provar vi gör en privat lektion. Det funkade väl så där och han började trädla och jag hjälpte honom under många år sedan framöver. Sedan har vi inte haft kontakt på många år.

Den här killarna är ju 20 21 år i dagsläget och precis tillträtt som ny förbundskapten för snobbollandslaget. Det där får man ju lite varmt hjärtat då när man känner att fasen snobbar har levt kvar. Ja.

Joel Baudin (23:04.302)
Vi kan runda av här för nu är det dags att dricka glögg ut i kylen. Tack för idag. Jag hade också förmånen att få åka med er andra passet. Ja.

Det var det var det var. Det som var kul därför var ju lite att vi hade ju pass nummer ett och jämtland pass ett och två som var båda baserat på egentligen erfarenhet baserat lärande från olika synvincklar. Alltså om man säger det grundmaterialet. Det var min tolkning. Och sen så hade vi det sista som var väl det som vad ska man säga var i kontrast till de andra i form av.

Snowsport-sviden nätverket. Men det som var kul med ditt pass var ju det, där kändes det som att det var det som var mest matnyttigt och det som var kul att höra att du hade fått en så bra respons. Ja tack, vad roligt. På vilket sätt upplevde du det? Alltså att det var matnyttigt, inte responsen för den. Fattar jag. Nej men det var en metod som gick att förstå. Där vi pratade om att du...

Vi pratade om att vi ska åka större svängar, kortare svängar men med samma kantningsvinkel i falllinjen. Eller försöka uppnå samma kantningsvinkel i falllinjen. Det var en tydlig uppgift. Och att vi skulle få den upplevelsen. Sen att vi åkte iväg, om jag kommer ihåg det rätt, 2-2. Och körde efter varandra. Vi åkte i par.

och skuggade. Och sen så var det intressant att då när det var det som jag fann intressant var ju när Rüwell tog fram själva Teorin. Modellen. Ja, precis, teorin. Och det som jag tyckte var så bra var att det var en mer pragmatisk variant av den kanske lite mer verbosa akademiska teorin som annars kan synas. Att det var lite grann att

Joel Baudin (25:19.854)
Här är det någonting du faktiskt kan säga och förstå att någon kan förstå vad du menar. Så det var väl de aspekterna som jag för det är ju alltid det där. Hur kan du förstå någonting? Det är jättebra att man tar det från vad ska man säga att det är källmaterialet. Men det gör att du ska översätta det till någonting som faktiskt du kan använda. Det finns ju kring de här modellerna så finns det ju lite olika pdf förgjorda som jag också använder på Interski.

Kan man leda upp dem på hemsidan?

Absolut. Kan vi göra det kanske? Vart fall de som är intresserade. Ja, bra är det. Det ser vi till att det finns länkat och tillgängligt på något sätt. Och sen så är det så här att temat var ju inte skri och vill man liksom se vad som upplevde vad som hände. Vad man nu liksom verkligen ta del av hela delegationens tankar och upplevelser av andra länder så.

kan man använda sig av YouTube. Du har ju snowsport vid den ett YouTube konto som heter ju snowsport vid den och då går man in på alla videos och där ligger alla länder där det är filmer gjorda uppladdade. Det kommer ju fortfarande in filmer av så att det bara håller utkik där och tittar igenom det. Ja, det är andra länders budskap. Vad man tar med sig vad man vill.

Framförallt lyfta fram i de olika ländernas budskap. Så det är ganska kul att kolla på. Man fördrivan. Vi ser till att länka det helt enkelt. Såklart. Det är tips. Det har varit jätteintressant att kolla på.

Joel Baudin (27:15.79)
Och ja, precis. Så det var ju. Vars började vi? Ja, men egentligen att det var väl egentligen. Det var ju dag. Och det var ju och sen så delades det upp. Så på lördagen så åkte slag för sig och främjandet för sig. På lördag och söndag så började också skiljareföreningen med sin fortbildning. Där det var väl fem sex grupper.

som hade fortbildning åt dem. Sen så efter det så på kvällen så har ju skildräderföreningen sitt årsmöte. Då hade vi också ett litet... En liten presentation om... Ja, en inomhuspresentation om Interski, med lite filmer och bilder och tankar. Det var liksom personliga reflektioner. Lite om, vad har du i Interski idag? Hur är det att vara där? Vad tar man med sig? Och så vidare.

Det var det vi fick göra på eftermiddagen.

Joel Baudin (28:19.63)
Jag tyckte det var jättefint. Det var en fin dynamikidé i den presentationen. Ja, vad härligt, vad kul. Det är då Erik Bodén som sitter på spakarna och som the movie maker och har satt ihop de där fina filmerna som fanns gjorda.

Det var bra gjort och det var inspirerande framförallt. Kul. På lördag så passade du och jag också på att sätta oss ner och snacka med lite några som satt vid lunchbordet runtomkring.

Så vad sägs om att vi lyssnar lite grann på vad Oscar Pettersson och Mikke Kahnert sa att säga om sin förmiddag på lördag? Mycket bra idé. Var ska man vara om inte på nationell uppdakt för usch... Sådana som utbildar skiljare, alltså instruktörer från främjandet och slav? Men vi är nyfikna på vad alla som är på den här uppdakten.

ta med sig. Vi börjar med Oscar.

Berätta lite om dig själv Oskar. Vart bor du och verkar du och var tar du med dig från den här helgen? Jag bor och verkar i Sandviken och Kungsberget. Jobbar och aktiv i region mitt på Fröleframen. Har du tagit med dig från helgen? Ganska mycket blandat känns som det är riktigt kul att få höra lite hur övriga.

Joel Baudin (29:59.726)
skidvärlden, skidlarvärlden. Och de har presenterat på Interski och hur det skiljer sig och även vad det finns för likheter med hur vi jobbar. Sen är det ju som vanligt på Upptakten väldigt kul att bara åka och snacka skidor med en massa likasinnare. Har du något guldkorn för något av igår eller idag som du tar med dig?

Vill du fundera lite? Ja, mycket. Berätta lite om dig själv och vad du tar med dig. Ja, mycket kan inte störa och är ju verksam i region. Öst friluftsfrämmande.

som kursledare och sitter även med utvecklingsgruppen. Vi fick i uppdrag att presentera de länder vi bevakade på Interskri, där vi i våras. Vad jag tar med mig från den här helgen är ju att det är så fantastiskt inspirerande att åka med så fantastiskt duktiga skiledare, inte bara från Friluftsrömmet utan från de övriga organisationerna som till exempel Slavo.

Vi trivs ihop kan man säga och det kommer fram så himla mycket bra diskussioner. Det är otroligt inspirerande. Du Micke, du var ju på Interski. Berätta, vad är ditt bästa minne från Interski?

Joel Baudin (31:36.75)
Jag tycker att de passen jag fick åka med Kanadas demotor. Det var bara en grej som jag känner att det här vill jag ha mer av. Man har ju inte med alla länder att besöka, till exempel Sveitsjö. Vad gör Kanada som du blir så god i gång?

Joel Baudin (32:06.126)
skidlärare i organisation. Så de har ju tagit fram mycket material som de använder för att lära upp sina skidlärare som jag känner jag vill. Jag vill veta mer om det här. Det är väl vad jag kan säga. Oscar har någon guldkorn.

Jag får vara lite så, jag håller med mycket här. Att just det här med att inspireras av varandra. Både Fridt Lundsjärnmänniska och andra organisationer. Det är verkligen en helg för inspiration. Att komma igång och verkligen bli peppad på allting. Gällande skilderiet och egen utveckling och utveckling för andra.

Joel, det viktigaste är frågan hur det har gått med dina svängar. Hur har skidåkningen gått i helgen? Det har varit jättekul att svänga. Det har varit lika kul att svänga höger och vänster och jag är positiv. Jag har en positiv känsla. Vad tar du med dig från den här helgen?

Joel Baudin (33:21.902)
nyfikenhet och hungr på att veta mer. Du har ju i går varit på tre verkståpar. Du var med personer. Victor Persson, dig och sedan med Fredrik Eriksson. Vad var det för likheter mellan de här verkståparna? Vad var det för olikheter? De första två. De första två var ju mycket kring.

på en hög nivå mycket kring erfarenhet baserat lärande i teori och praktik. Och sen den sista var väl den som var liksom udda fåret. Så det var väl de största olikheterna. Den var det var ju mer om skid lärare världen i stort och hur du kan hur det kan verkas i det så ska jag säga.

Har du nåt guldkorn från nåt av workshoparna igår? Det första jag kommer tänka på är liksom nåt åk som var ett guldkorn. Så då var det ju den där känslan av att just det, man är inte värd med att spåka skidor, man kan fortfarande göra det och det var kul liksom. Så det tar man ju med sig i början av säsongen. Men sen guldkorn... Jag tror att du visade upp... Alltså den här...

Den appliceringen av erfarenhet baserat lärande som inte var de tungvrickande orden utan faktiskt vad det är. Det kanske är lite tråkigt men det var något jag tänker på nu i alla fall. Att det var hur vi gör det användbart från det teoretiska till något som är. Vem har du med. Micke och Leif. Vilka länder har ni fått.

Tyskland, Australien, Argentina och Montenegro. Och Kanada. Kanada just det. Berätta om dagen. Ja, Tyskland. Jag tror att dagen var mycket. Det är ju kallt idag så det har varit en optimering för hur kan vi åka så mycket som möjligt. Det som Mikke och Leif har gjort bra, de hade lappar.

Joel Baudin (35:39.344)
Tyskland var lite självklar, så det var ingenting unikt. Men det var samtidigt konkret.

Australien ledde ju till mycket diskussioner i form av hur de både den tekniska biten, kanske framför allt, och sen den pedagogiska var ju också en hel del diskussioner kring. Så det var väl det som kanske stod ut. Kanada... Ja... Eller om jag säger så här, det som kom till mest förvirring var ju när vi skulle försöka förstå Argentina. När det var en jätteinvecklad bild och försöka utröna...

var det var. Och sen Montenegro var det kul. Där kanske vi skulle haft lite mer tid bara och utforska det udda, de ytterligheterna. Det låter som ni har hunnit jättemycket på den här tiden. Ja, vi körde. Ja, vi hade kul. Bra grupp. Vi kan väl lämna det att skiläraföreningen då, som är den föreningen som sköter internationell representation.

för Sverige när det kommer till alla de delarna. För är man utbildad skilärare så har man ju inte bara gått en kurs som vilken som helst utan det är en del av en internationellt yrkestitel. När du väl har tagit din ISIA i slutskedet efter examen då kan du jobba i princip vart du vill. Då kan du ju ha det.

och bevisa att jag har den här utbildningsnivån och vi ingår i samma nätverk så att man behöver inte ta en ikurs bara för att man ska jobba någon annansans. Skillarföreningen står ju för allt det och Sofia beskriver ju lite om, ja men hon berättar lite om vad som händer på lördag eftermiddag. Vill jag minnas. Vi klipper in det.

Joel Baudin (37:48.206)
Och så sen så får vi höra. Ni fick när på Sofie också berätta lite om denna. Vad betyder nationell upptakt för dig? Nationell upptakt för mig.

Det betyder utveckling och massor med engagemang. Träffa goda vänner och nya skidlärare och framförallt möjlighet att få grotta ner sig i massa ämnen som vi har gemensamt som är här. Eftermiddagen. Vad händer då?

I eftermiddag så har vi en genomgång från Interski, en dragning, så vi får höra lite mer teoretiskt. Sen efter det så har vi årsmöte från Svenska skidlärarföreningen. Det blir också bra. Det är alltid intressant att se om det händer några nya saker. Vad tar du med dig från den här helgen så här långt, en och en halv dag, in i upptakten? Jag tar med mig några saker som vi har fått med oss idag.

länder och några handfasta sätt att tänka kring skidåkning som har varit givande roliga. Men för alla som inte vet. Du sa för den som har tagit sin i sia kan du förklara vad det innebär att ta sin i sig. Ja men det är klart det kan. Det är så här att skilarutbildningen är uppdelad i fyra steg ett två tre fyra. Efter det kan du ta skilar examen.

Då har du Svensk skidlarektomen. Så finns det en ICIA Safety kurs att gå. Och när du har gått den, då har du ICIA status. Det innebär att ICIA står för International Ski Instructor Association. Mer finns att läsa på skidrådets hemsida. skidradet.se Då

Joel Baudin (39:54.734)
Då är det bara att ge sig ut i världen och jobba för den som vill det.

Joel Baudin (40:02.51)
Jag vill säga det så att efter att du har gjort Safety-kursen det är en vecka, om jag förstått rätt.

Och då får du väl, är det då du får ICS-stamp?

Joel Baudin (40:20.398)
Ja, jag tror att vi kan ju... Du får antingen se stämp eller kard. Sen ska du också göra ett speedtest för att få din fulla certifiering. Ja, då har du en kard när du har gjort banan.

Så efter att ha tagit svensk bidrag i examen då finns det två saker kvar att göra och det går säkert kursen och sedan behöver du göra vad som kallas speed test men det är egentligen åka bana mot den precis som på examen åka bara mot den. En hastig och du behöver vara i spån. Precis man behöver inte bara åka genom den man ska åka tillräckligt fort för att klara sig.

Joel Baudin (41:05.582)
Det får man reda på på plats. Men det är bara tränna innan om man ser så. Jag har klarat för övrigt banan med 200 delar.

Joel Baudin (41:15.662)
Ja, snyggt. Man ska inte göra mer än det. Exakt så. Men... På lördagen har vi... Nej. Du först.

Jag tänkte på lördagen, då delade vi upp och inom främjandet som vi organisationen tillhör då åkte vi runt i åtta olika grupper där alla utbildningsteamer samlades och delades upp. Då var representanterna inom frihetsfrämjandet som hade varit med i delegationen som ledde och berättade sina reflektioner och tankar och intryck från Inteskira. Ja, precis.

Och vad effekter det gav var att man fick åka den förmiddagen och få veta vad ett visst antal länder hade visat upp och inte skrivit. I mitt fall pratade vi, jag tror inte jag vet, att det var Tyskland, Australien, Kanada, Argentina och Montenegro.

Precis. Och andra fick Danmark eller Norge och så vidare. Precis. Och till man med mig så fick man med sig lite Tyskland, lite Sveitsch, lite Kanada och mitt favoritland, Slovenien.

De har en rolig take på skidåkning. Det handlar om att det är så få som åker- –så alla måste vara redo för att bli tävlingsåkare- –och ta världskupppoäng om de väl blir intresserade. Hela deras grundläggande barnpedagogik bygger på- –att alla ska kunna bli rejsåkare i framtiden- –och representera landet.

Joel Baudin (43:20.942)
Det var lite roligt. Det var lite annorlunda sätt att se på barnskyddsskola. Sedan så hade vi ju... Slau vet jag pratade ganska mycket om gender equality, vilket också var ett stort ämne på hela konferensen i Levy i mars. Och det har ju också fått väldigt mycket ringar på vattnet i våra organisationer.

Joel Baudin (43:51.374)
Utjämna det. När man går sin första skiljardetbildning är det ungefär lika många tjejer som killar som går steg ett. Och sen så är det bara 20 procent tjej kvar på steg fyra. Och det vill vi såklart förändra. Första tanken är att första steget till förändring är att konstatera vad gör man idag. Och vad tror vi krävs i framtiden?

Joel Baudin (44:22.958)
Det är verkligen. Är inte det här ett bra tillfälle då att lyssna när vi fick chansen att prata med två riktigt coola tjejer som är med i demo-teamet? Det tycker jag är en fantastisk idé. Om deras reflektioner på nationella. Så nu kommer vi att höra Lina Sigeström och Tess Axén berätta om sina tankar.

Vi har varit på årsmöte med skidlärarföreningen. Om det inte liksom skidlärar podden, då måste man ju nästan gå på årsmötet skidlärarföreningen. Det är ju ett nu när man missar det när man är på plats. Så vi är på plats på upptakten. Nu är jag i korridoren efter årsmötet. Hitta Lina Sigge Ström och Tess Axén. Men du är Tess. Vad har du gjort i helgen? Jag har dels varit här som en del av Slavs instruktörs till

Och varit på som deltagare på vår upptagtsedj. Vi började redan torsdag morgon. Vi började torsdag morgon med program precis. Olika teman där vi har fått följa med ut i backen och diskutera. Men jag har också varit här som deltagare i Svenska Demotimet och presenterat vad vi gjorde på Interski och vad vi fick med oss därifrån. Men du testar. Tittar man dig till vardags.

mig hittar man på Romalpin som ansvarig för skidskolan där. Du har ganska många skiljare. Jag har ju det. I år är vi 106 stycken totalt. Alltså det är så himla häftigt. 20 stycken på heltid och sedan 80 ungefär på deltiden. Superkul. Och så vill Lina. Sis. Hej Lina. Berätta. Har du gjort i helgen. Men jag har precis samma som Tess vatt.

deltagare på Slavs upptakt och även som timmedlem i det mot teamet och även där då levererat där vi fick med oss från Interski och hur det mottog så hur andra länder ser på oss i Sverige. Men berätta vad handlade verkstöpen du höll igår. Eller vi.

Joel Baudin (46:35.63)
Precis samma precis precis. Vårt tema på vår workshop var self leadership for ski instructors. Den bästa. Ja, den var lite inställande och inbjudande och vi hade ju mycket folk på våra workshop. Och nu då det jag pratade om i går var ju hela vårt upplägg som vi hade på inte ski utifrån Kolbs lärcirkel.

och erfarenhetsbaserat lärande hur vi då tänker att vi kan höja den siffran som är idag på en komma sex säsonger genom då en inredd drivkraft och en inre motivation för att kunna utveckla och leda sig själv för att kunna stanna längre i branschen. För skidlare poddens syfte Joel. Ja, vi pratar om det precis, men det är egentligen att få få fler att tycka det är.

Kul att vara skidlärare och få flera att vilja pröva och vilja fortsätta intressera sig och engagera sig. Så det gick väl i linje med det. Eller hur? Väldigt väl. Men har ni någon guldkorn att ta med er från den här helgen? Mitt guldkorn är nog på fredagen att vi är blandade både från Slav och från fridagssträmjandet. Vi har ju samma mål att få fler påsnälla, så det är superkul att

umgås och diskutera. Det är även mitt guldkorn för att det märks också bland alla som är här på den här helgen att det känns som att det är en ett genomgående guldkorn att vi blandar alla att vi trivs väldigt bra ihop och att vi vill ju som Tessa samma sak få fler på snö. Umgås med lika synande nördar Med skidåkningen. Hur har ni upplevt den i helgen? Väldigt bra.

Vi är ju i Vemdalen och det är otroligt bra förhållande där ute. Det är fint väder, lite lite kallt och ibland tårna trillade av. Men otroligt bra före. Världsmästasnö skulle jag säga. Det brukar vara att man åker på pingisbollar men nu är det verkligen en dröm. Det är också din hemma backen lite, eller Ulina? Du har ju bott här några år i Vemdalen innan du flyttade till Karlstad.

Joel Baudin (49:01.39)
Men jag gjorde tre vintrar här och även en sommar. Du hittar bara. Ja, gud, vad härligt. Men om man är liksom hemma och tänker att jag kanske ska bli skidlärare. Du som har en ganska stor skidlärare, skidlärare, som har ganska stora stor skidskola och man är sugen på att liksom testa. Hur gör man för att bli skidlärare? Men exakt.

Superkul om man är sugen och jag tror att många skidskolor är det bara att ta det av sig till. Och så kanske man kan hänga med en vecka på praktik för att se om det är någonting för en och sedan utbilda sig för att få kött på benen och förhoppningsvis stanna i världens bästa jobb. Det är superkul eller hur. Nu finns en fråga för mig. Du har ju en kommersiell skidskola som du driver på Romalpin. Men hur hur gammal måste man vara när man.

När måste man ha fyllt 18 för att jobba i skolans? Nej, just hos oss har vi väldigt många skolingdomar, så vi anställer faktiskt redan från femton års ålder som kommer att jobba extra på helgen. Så då får de en intern utbildning hos oss faktiskt. Och så får man vara så gammal som hur gammal som helst också. Vi har till 70 år. Vilket helst. Ja, helt gudumligt. Vad roligt.

Jag tror att nu när en fråga till alla är tre här. Ni som är så bra på namn. Hur ska vi namnge det här avsnittet för att få så många som möjligt att lyssna och bli peppade på åka på nationella nästa år? Ja, vi ändå levererat själv. Friderskipa skrivs faktiskt en sen kväll i i Sälen så ska vi väl kunna.

Joel Baudin (50:54.422)
Men varför ska man åka på nationella om vi börjar där? För att få träffa andra likasinnade och diskutera det vi alla brinner för. Det blir väl det bästa av det bästa. Mest av det bästa. Mest av mest av det bästa. Mest av det bästa. Ska vi avsluta med våran vanliga?

Har ni några favoritminnen från skidskolan? Någonting som värmer hjärtat när ni tänker tillbaka På skidskola generellt? Något som ni har fått uppleva eller något ni kommer tillbaka till. Jag har väl ändå som brinner ganska mycket för barnskidskola när man åker med lite mindre eleverna och man finner sig i deras fantasi. Helt plötsligt så blev vi liksom ett rullband. Tiden ugnen är i Pizzan.

Och på vägen ner så fyllde vi på vad vi skulle ha på den pizza. Det är ett av mina bästa minnen, speciellt när man står i vägen upp sedan och så skriker dem. Vi har glömt pizzan. Då då man bra. Kul. Jag kör också väldigt mycket funktionell skidåkning för rörelsehindrade så jag kommer ihåg. Det var en man som kom till oss. Han var lite osäker på om det här var någonting för honom.

Och sen ropar han rakt ut i backen att det här är det bästa jag någonsin gjort. Så det var ett väldigt härligt moment. Nu har jag en fråga som man kanske måste klippa bort för jag vet inte om man får säga det här i poddar eller inte. Men här i Vemdalen vet jag Lina att du. Havt lite speciella gäster.

Precis får du berätta om hur det är att vara skillnader för kungligheter. Ja, det tänker jag att jag kan göra. Det är väldigt intressant. Men vilka kungligheter är det? Men jag skidor då med kronprinsessan Victoria och prins Daniel och Estelle och Oscar under en hel vecka. Hur ser en sådan arbetsvecka ut? Går man ut och har en och en halv timme och sedan går man in i en samling med. Nej, verkligen inte.

Joel Baudin (53:13.966)
hämtning vid deras hus började. Efter det så åker man ungefär de vill det kan vara allt från en timme till till klockan två innan det är lunch och så åker man den tiden. Sedan åt man också lunch med dem varje dag. Ja, och eftersom vi var här så har vi ju här Vännås, Skarlätten, Klövsjö och Björnrike. Vi var även runt på alla de tre ställena för att.

De vill också se det, så det var väldigt spännande. Sen var det ju också väldigt spännande då att ha med sig sä på runt omkring. Hur funkar det för dem? Ja, men jättebra. De berättade också att de jobbar i tim och när familjen åkte på skidsemester. Då är det de som i Säpo som gillar åka på skidsemester och även åker skid i själv som följer med och så åker de kanske på solsemester. Då kanske det är några andra.

som följer med så de var riktigt bra på åka skidor hade även varit med familjen iväg andra. De brukar åka mycket till Alperna och varit med där men det var ju speciellt när man skulle ha en hel radda efter sig in i skogen till exempel. Men det var bra. Väldigt kul. Var det så att åkte hela kungar familjen sammans eller var barnen för tjejer och föräldrarna för tjejer eller precis. Det var ju.

Oscar var ju lite mindre då han skulle precis fylla fem och då åkte han själv och sedan såg det ställ själv och sedan åkte Victoria Daniels samman. Men ofta så åkte Victoria Daniel och ställ tillsammans. Men tar de undervisning också eller visar bara runt eller hur funkar det? Vi tränar på saker också. I den mån de önskade. På små tips. Exakt.

Man säger det finns. Det var väldigt spännande upplevelse och det var intressant. Tack!

Joel Baudin (55:30.99)
Vi ska alla ganska trött efter en dag. Det är middag och grejer så att vi kan väl lämna. Tack så jättemycket för att ni tog i tid. Stort tack! Vi får ju lite extra allt av Lina. Eller hur? Det är ju en helg där liksom. Vad kallar vi det?

Det bästa av det bästa. Det bästa av det bästa om bästa. Det blir också lite Kings and Queens. På slutet. Det är en häftig anekdot från vad du kan. De många olika upplevelserna du kan få precis i skolskola. Det var ett kul och inspirerande. Men det är väl viktigt. Apropos att det ska bli mer jämlikt så handlar det. Då kan vi göra ett slag här för att belysa.

Joel Baudin (56:26.286)
De bra exempel som finns och hoppas att det kan leda till inspiration. Verkligen. Jag tycker också att det har blivit stor skillnad i branschen de senaste åren. Jag hoppas att det fortsätter ännu mer. Sedan förstår jag att det liksom inte kan bli jättestora förändringar på en gång, men klimatet är mycket bättre än när jag började.

Både med utbildningsteam och med i skidskola. Det är mycket mer anpassat efter både individer och kön. På lördagen då fick vi också, då bjöd skidrådet på lite glögg. Det är lite mingel efter backen för att informera lite om vad skidrådet gör.

Det är en trevlig tillställning. Det var också skönt att man bara hade varit ute och skidade i en och en halv timme. Dessutom skulle man vara ute och dricka glögg. Det var mysigt. Det är ju de där tillfällen att det blir tydligt. Det var väldigt mycket människor. Det är en gemenskap.

Annars blir det lätt att man är i sin lilla grupp och man ser inte alla. Men när det samlas så blir det en stor grupp av väldigt passionerade människor. Jag är lite nyfiken. Du fick ju sända väldigt mycket. Jag var ju bara mottagare. Försökte ta in all information. Men hur är det att jobba på? Vilket är ju det du faktiskt gör hela fredagen och halva lördagen.

Vad tänker du kring det? Jag har ju varit på jättemånga upptakter genom mitt liv där jag bara har tagit emot liksom så här Och Åkt med Och så och sen så

Joel Baudin (58:36.11)
Har jag också nu, kanske de senaste åren, sänd nästan hela tiden. Innan det blev Interski-tema så var det examenstema. Det var block ett tema ena året, det var block två tema andra året. Och sen så var det ett år då det var tema på frågeteknik och upplevelser baserat därande. Det är perspektivet i dialog och reflektion. Och sen så har vi nu haft två år med...

inte ski. Jag gillar att sönda på det sättet att jag vill se vart det tar mig. Det är så olika hur man förbereder sig. En del som håller de här passen skriver ner varenda ord, först säger det och den meningen ser ut exakt så här.

Och så ställde jag frågan på det sättet och sen så åker jag dit och så stannar jag där och så ställde jag frågan så. Och jag känner mig med att jag kommer till passet med kanske fem heljumbalonger som bara yr lite så här. Och jag kan inte avsluta förrän jag har tagit ner alla. Och därefter så vill jag liksom att de här balongerna, för varje balong man tar ner, att det ska liksom landa i gruppen.

Så det som händer efter att man har kommit med ett påstående, ställt en fråga eller lite information, det som händer i dialogen, i reflektionen i gruppen, det är det som blir intressant. Så det gör ju att de här tre passen jag höll, de var ju helt olika varandra. De byggde ju helt och hållet på vad gruppen kom med.

Så för mig är det liksom kul men sen blir man ju som varmodellera ungefär när man inser att nu är jag klar. Nu kan jag slappna av och då gjorde jag det lördag efter lunch och bara sjönk ihop som en klipp klump i pjäckorna och åkte skidor och bara tittade rakt fram.

Joel Baudin (01:00:47.438)
Så precis när någon säger så här nu ska vi gå in och ha demoteens presentationen. Då bara nej just det. Nu ska vi upp på scen igen. Så jag trodde att jag var klar där. Jag hade liksom glömt det där lite grann för några timmar och det kanske var bra. Det är. Nej men det är kul. Det är intressant och det roliga är ju inte att jag får prata utan det roliga är ju att jag får lyssna.

när jag på det som kommer och att man får liksom ett forum och spåra och grotta ner sig i alla tankar. Det tycker jag är super superkul och jag brukar varje gång jag åker från upptakten säga nästa år då är det inte jag som står. Håller i något men vi får se. Det kommer säkert ett år då det blir så.

Jag tycker det är viktigt att belysa och påminna alla som är mottagare, om vi ska använda den termen att ha empati för hur mycket det krävs. Hur mycket det är, den energiåtgång som det är att faktiskt leda i de där grupperna. Och nationellt, det sätts väl lite grann, jag kan inte skriva ännu mer, men om man tar inom Sveriges gränser att på den nivån så kan det ju vara väldigt mycket...

Jajamän, starka villjor och tankar och så där. Och att ha empati för de som vågar ställa sig och kliva in i arenan. Det är ändå 150 ledare man leder. Och ledare ledare vet ju alla. Det är ju toppen. Roligt och superinspirerande. Men det är lite krävande. Så att jag... Uppstötts vill bara ge en uppmaning alla att ha... ..hå empati och tacksamhet för vad vi får uppleva.

Mm. Men hur var det att lyssna på allt då? Ja, men man blir väl lite svampig då också, när man ska försöka... Hålla fokus. När man ska försöka smälta det hela.

Joel Baudin (01:03:04.238)
För mig är det så här... Man måste ju omsätta det till vad det är för mig. Det tar lite tid. Vad kan jag ha det till? Sen vet man aldrig vilken gång man plockar upp nåt man har upplevt. Det har varit en inspiration för man hamnar i rätt situation.

Joel Baudin (01:03:29.87)
Nu vet inte jag exakt hur det fungerar i andra utbildningsteam, men i vårat fall så har vi ett uttryckligt uppdrag att utföra när vi är på plats på nationella.

Joel Baudin (01:03:56.718)
deltagare på regionala upptäcksträffen som i det här fallet vi har helgen och blir nu åtta 9 10. Andra helgen i december och då blir det ju att i mitt huvud blir det så att hur kan jag använda det här är ju den latenta processen som ligger och snurrar okej sitter skriva anteckningar på kvällen för att försöka fundera på hur man ska konstruera.

Men om man ska omsätta någonting, om man vill att det ska bli bra åt något som att folk verkligen tar med sig någonting, då ska man hålla sig till att less is more. Att man inte överarbetar det. Precis. Utan att jag hittade det här fröt och det planterar jag där. Och sen ser vi så här. Då ska vi först plantera det. Se till att jorden är bra. Då ska det vattnas. Så ska vi se till att solen skiner på dig så att det blir liksom flera lager av samma frö, liksom. Men vi liksom.

växer med den saken, istället för att man bara smattrar på med ett helt bollhav av grejer. En tanke jag fick när du pratade tidigare om, man kan ju göra det på så olika sätt. I mitt huvud så blev det lite grann en liknande mellan att spela efter noter gentemot att spela, kanske jamma eller spela efter gehör. Tror du, eller jag har ju då en teori, och så får du ju säga om du håller med eller inte, att det där är någonting som... Du är mer kapabel...

Att plocka ner helinballonger eller spela efter gehör och jamma lite igen när du har mer erfarenhet. Du har gjort det flera gånger. Du är mer trygg i sin plattform. Ja. Sen tror jag att man ska vara det. Det tror jag gäller i allt. Ibland, till exempel när vi stod på Interski, då skulle det dessutom ske på engelska. De som man sänder till där, de har inte heller engelska som modersmål.

Det kan också bli tekniskt svåra saker som både folk frågar om eller som man kanske beskriver. Där var det väldigt skönt att ha en bakgrundsbeskrivning där faktiskt allt var med. På engelska hade vi gjort för att vi skulle kunna landa det i oss själva. När man har löst på den tillräckligt behöver man den inte. Det är ett sätt att använda ett manus på.

Joel Baudin (01:06:24.046)
vet att det här kan jag prata om och när du också litar på att jag kan. Också liksom luta mig mot exempelvis frågeteknik. Då blir det ju liksom så att man kan driva ett samtal på det som kommer utan att missa någonting. Och det är ju en träningssak. Helt klart. Och. Ja, så att just ja, jag säger ja.

Joel Baudin (01:06:56.462)
Bra. Domen är färd. Det var inte en idiotastänk. Jag tror att för mig blir det också... Om man ska bygga vidare på det... Jag var inte på Nationella, men jag skulle ändå hålla workshop på våra trim. Då fick jag förklara till mig vad som hade det. I fjol var det... Vad jag förklarat? Då var det de svenska workshopsen som mixade igenom.

som skulle vara på Innskri. I det fallet var det så här, guest experience. Det var ju det som var headlineen. Och tänkte, ja men hur erfarenhetsbaserat lärande, guest experience, och det var ju så här, hur kan jag... Och då kom jag ihåg att jag på torsdag eller fredag kväll satt och tänkte, ja men hur kan jag göra min spinn på det här? Och då var jag så här, ja men vad kan jag ankra någonstans? Och då var jag så här, ja men jag gör det, jag använder mina egna termer. Hur kan jag göra det unikt? Då använde jag de termerna som jag skulle ha.

i mitt arbetsliv som systemutvecklare. Så jag använde det och då sa jag istället för experimentera eller liksom eller egentligen, hur kan jag illustrera snurran? Ja men då sa jag testa, testa, testa. Alltså det är det du måste göra, du måste testa hela tiden. För så bygger jag mjukvara, det vill säga du gör någonting, du kör det, du testar det det vill säga. Och sen så att vi behöver samla data.

Vi testar, det leder till insamling av data vilket kan leda till ny testrund och så vidare. Jag säger ingenting unikt, det är bara det att använda egna ord gjord till att det gick att leverera på ett annat sätt. Men samtidigt kopplade tillbaka till grunden så att de fattar. Nej men, så är det väl det vi har gjort i helgen? Vi har vänt och vridit på skidteknik, gästupplevelser och...

Utbildning av skiljärare. Vi är skiljärare och det heter ju Skiljärarpodden. Det måste vara pymelriket där man bara får nörda ner sig i kantvinklar– –och förståelse för teorier och människor– –och alla olika människor som faktiskt är på plats. För det handlar ju om att möta varje gäst. Det är det som är guest experience, att ha den förmågan.

Joel Baudin (01:09:27.086)
Verkligen. Och för alla er som vi mötte som tog. Som sa att ni lyssnar på podden. En tjauta till er. Det var jättekul att höra. Uppskattar det jättemycket. Precis. Och kommer ni på så ni tänker så här. Den här ska vi inte ju va. Skicka ett meddelande till oss så tar vi det i beaktan. Det är ju de ni vill lyssna på som vi ska inte.

Verkligen. Jag tycker vi avslutar där. Kul. Vi glömde checka in men ska vi ska vi checka ut i alla fall. Vi checkar ut. I princip i princip så checkar vi kanske lite in utan att säga rätt ut men du får börja.

Jag checkar ut med en känsla av sortering. Och hur flummet det låter med egentligen. Det var som om jag hade ett väldigt stökigt rum i huvudet. Så det känns som om jag satt platser lite mer på ordnande ytor. Känns det just nu. Och det känns bra.

Joel Baudin (01:10:48.526)
Det känns som vanligt gemenskap och skidglädje. För det är precis det den här helgen handlar om.

Joel Baudin (01:11:03.79)
Ja, det var... Alltså, jag hade så många bra svängar. Jag var så rädd att det såhär var, men det var... Nu är jag aspeppad på blocket. Gud, vad kul. Mm. Inga förväntningar, men ändå peppad. Mm. Bra. Vi... Jag älskar mina... Mina... Hero Master. Ja, precis. Det pratade vi om senast. Du... Berätta. Du hör nya skidor. Ja.

Det var första vänderna på nya skidorna. 183 långa, 21 meters radie, Rossignol Hero Master. Jag älskar dem. De har mycket självförtroende. Jag har lika dana. Nu ser de använda ut. Ja, vad härligt.

Jag var aldrig rädd att skidan skulle vika oavsett hur mycket jag la på.

Joel Baudin (01:12:10.67)
Jag gillar skidor som man inte kan vara lat på. Att man behöver använda hela kroppen för att åka skidan. Min känsla är att den har så mycket mer att ge än vad jag har kunnat få än. Och ju mer du ger, desto mer får du. Ja, det är lite kul. Det ska bli jättespännande.

Nu är det fyra långsamma dagar innan vi får leka igen. Härligt. Så då blir det lite skidvård och påt igen till helgen. Yes.

Ja, det har jag jobbat i idag. Tack tillsammans. Och för alla som lyssnar, vi ser till att länka det vi har pratat om. Youtube och dokument och så vidare. Så kolla in det för att gräva djupare i oss. Och sen får vi väl, måste vi säga, nästa år, utroligtvis samma helg. Så måste väl du, om du inte var med i år så se till att lägga in det i kalendern och boka det så fort vi vågar.

Är man inte med i något utbildningsteam så kan man ju skilära föreningens fortbildningar. Det kan ju alla göra. Vi lämnar det där. Vi hörs i nästa avsnitt.

Nationella upptaktsträffen - det mesta av det bästa
Sändning av