Norske Instruktører og Guider med Linda & Simon
Joel Baudin (00:35)
Varmt välkommen till ett nytt avsnitt av Skidlärarpodden Jag och Anna är här som vanligt. Och idag har vi den stora glädjen att välkomna Linda och Simon från NIG.
Simon Westring (00:48)
Tackar.
Joel Baudin (00:48)
Stort varmt välkommen till Skidlärarpodden och tack för att ni tar er tid att utbilda oss lite mer om vad norska instruktörer och guider sysslar med. Hur känns det idag?
Linda Due-Boje (01:02)
spännande.
Simon Westring (01:04)
Jag ska inte säga annat än att jag är lite nervös men det brukar kunna prata mycket så det ska nog gå bra.
Anna Norlin Berg (01:10)
Det är ingen som tyvlar på det Simon.
Simon Westring (01:13)
Nej, för bra.
Linda Due-Boje (01:14)
Kan du gå igen?
Joel Baudin (01:16)
Linda, vill du börja berätta lite grann om hur du har hittat det du är idag i skildlärare världen då, så att säga?
Linda Due-Boje (01:25)
Ja, jag började ju min skidlärarkarriär på Scott. Känns ju som en herrans år sedan. 2004-2005 gick jag där. Och så vill jag nog säga att det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Super, super, super roligt. Det var verkligen helt perfekt timing. Och så gick jag vidare därifrån och hamnade på Geilo.
Jag hade en säsong i Hemsedal som en liten... Det var liksom första testen där. Och sen fick jag erbjuda dem att jobba på Geilo. Och då fastnade jag här. Jag skulle bara göra en säsong då. Eller kanske två. Eller tre. Så fick jag möjligheten att växa. Hamnade på en relativt liten skidskola. En skidskola med kanske 35 instruktörer. Och fick... Mycket liksom...
Anna Norlin Berg (02:01)
Mm.
Linda Due-Boje (02:22)
jobba mycket själv, jobba med egna idéer och man var väldigt delaktig i hela organisationen och skidskolan och både reception och bokning. Så gillade jag åka lite skateboard men jag var ju inte särskilt bra på det här men jag skulle göra som alla andra och då åkte jag ner för en ramp och ena benet stod kvar uppe på rampen och andra åkte ner. Så där gick mitt knä helt åt skogen och det var ju den säsongen.
Anna Norlin Berg (02:46)
Mm.
Linda Due-Boje (02:52)
Men då fick jag möjligheten att arbetsträna och gå in och hjälpa till på andra avdelningar. Då var det någon som såg mig där och då fick jag förfrågan om jag hade lust att bli skidskolechef året efter. Det var egentligen där allting startade. Oturen hade med sig en karriär i denna branschen.
Anna Norlin Berg (03:12)
drivkraften att då fortsätta från 2004 till nu ligger det lite där i att du har fått jobba med den här utvecklingen som man faktiskt gör som.
Linda Due-Boje (03:26)
Absolut, absolut. Alltså det är många gånger man har tänkt eller jag har tänkt att jag skulle gå till en annan destination och pröva en annan skidskola. Men just det där att faktiskt få jobba inte bara självständigt, men i tim och vara med och utveckla har varit väldigt viktigt för mig. Absolut. Så. Geilo är ju känt för att vara flera baser, lite flera ägare. Jag har varit runt i alla basen.
Joel Baudin (03:29)
Nu.
Anna Norlin Berg (03:42)
Mm.
Linda Due-Boje (03:53)
hos alla ägare och testat och lärt mig massor. Och i 2010 fick jag möjligheten att ta över Geilo skidskola. Inte ägade ekonomiskt själv men det är i stort sett så jag har jobbat som att jag faktiskt äger det själv.
Joel Baudin (03:56)
Jag stitt.
Anna Norlin Berg (04:02)
Mm.
Linda Due-Boje (04:10)
Så nu är det 20 år i år. Så jag brukar säga till Simon att det är jag som är gammal i gamet och de 20 åren har gått extremt fort.
Anna Norlin Berg (04:12)
Tack så
brukar jag göra det.
Joel Baudin (04:22)
Om du skulle pitcha Geilo för alla som lyssnar, varför ska man komma och åka skidor och se?
Linda Due-Boje (04:29)
Jag skulle vilja säga att det är lilla Alperna i Norge. Tåget går rakt in i centrum. Det är väldigt speciellt, alltid väldigt sammanknutet. Det kanske inte de längsta backarna eller de högsta bergen som vi åker på. Men naturen runtomkring är helt otrolig. Det finns många möjligheter. Och så är det en väldigt effektiv skidåkning. Det är ju inte som en...
Joel Baudin (04:46)
Det
Linda Due-Boje (04:56)
om jag får jämföra med Skistar och det faktiskt är ganska bra tryck i de här lågsäsongsveckorna. du lapper runt, runt, runt, runt. Väldigt effektiv skidökning. Mycket plats för oss själva i tider. Även om det är mycket folk så upplevs det inte så för att det är uppdelat på två dalsidor som sedan har sina dalsidor på baksidorna.
Det är lite mangfol, ska jag säga. Alltså mycket mangfol. Att det är variation på både aktiviteter och skidåkning. Det är inte de här backarna som ligger rakt efter varandra. Utan alla backar ser olika ut. Allt har sin egen unikhet.
Anna Norlin Berg (05:26)
Vad betyder det då?
Mm? Mm? Mm?
Helt.
Joel Baudin (05:43)
Du nämnde Scott också. Det är ju lite av en mytisk grej. Kan du förklara lite grann för alla som inte vet vad var Scott för någonting?
Linda Due-Boje (05:53)
Scott är förkortningen på Swedish College of Travel and Tourism. Det var en skola som startade i Orsa i Dalarna. Där fanns då skidlärare Linjen och så fanns också något som heter iata som var lite fokuserat på flygvärd. Där vet jag inte riktigt hur många klasser det blev.
Det är otroligt trist att det inte fick fortgå för det var en viktig rekryterings del till denna branschen. Absolut.
Anna Norlin Berg (06:25)
När man började där behövde man inte ha det finns ju hus nu för tid. Då har man ju gått steg ett och två och vet vad man håller på med. Men där behöver du inte ha någon erfarenhet för att börja.
Linda Due-Boje (06:30)
Ja. Nej, precis. Utan du kommer in. Du gjorde ju ett ansökningsprov. Jag själv hade tur att jag slapp det. Kommer det från södra Sverige så behöver inte göra något skidprov, vilket kanske var bra, men de flesta hade väl skidprov. Teoretiskt prov också. Och så blev man intagen. Vi var ungefär 30 i vår klass.
Anna Norlin Berg (06:53)
Mm.
Linda Due-Boje (06:57)
som fick komma in varje termin. När jag gick så var den ett och ett halvt år utbildning. Efter det så blev den två år utbildning. Då var det både innehåll på reserliv. Vi hade bussguide och sådana saker också. Men det var engelska och eget företagande. Reserliv generellt. Turismnäringen. Men så gick man alla stegen ett till fyra. På de här ett och halvt åren.
Anna Norlin Berg (07:23)
Vi
Linda Due-Boje (07:26)
Och så hade man i praktik åtta till tolv veckor. Så det var verkligen fantastiskt. Jag tror det eller jag vet att det är många skidlärare som jobbar än idag som kommer därifrån. Att det var någonting man gjorde riktigt.
Anna Norlin Berg (07:41)
Kul.
Linda Due-Boje (07:43)
Mm.
Joel Baudin (07:43)
Tack Simon! Hur? befinner du dig idag i skidlärar världen och hur kom du dig dit?
Simon Westring (07:45)
Mm?
Rent fysiskt befinner jag mig i Trysil.
Joel Baudin (07:53)
Nu.
Simon Westring (07:53)
Jag jobbar som arbetsledare för Skistar Guides i Trysil, skidskolan här, helårsverksamheten. Jag jobbar också som daglig leder som heter i Norge för NIG eller Norske Instruktører og Guider, själva bolagsdelen av organisationen kan man säga. Hur jag hamnade här är väl frågan egentligen och det är...
Det lurar jag på ibland själv också, jag började som skidlärare i min hemmabacke i norra Värmland, kommer ursprungligen från Torsby. Hovfjället, som det står på skylten, men Hövfjäll heter det för lokala. Där gick jag väl i ganska väl upptrampade spår från mina syskon. Både min storbror och stora syster hade...
Anna Norlin Berg (08:36)
Okej.
Joel Baudin (08:38)
Det.
Simon Westring (08:48)
Jag jobbat som skidlärare i skiduthyrningen där på fjället. Så där mina första två vintrar så är det så. Så det var någon typ av combo av skiduthyrning och lite skidskola. Jag jobbade med min steg ett utbildning där och harvar runt i... Hade det kul i alla fall. Jag visste inte riktigt vad man är på med.
Linda Due-Boje (09:10)
Mm.
Anna Norlin Berg (09:10)
Mm.
Simon Westring (09:12)
Jag tror jag gick min första stegutbildning i Branäs Ja, det ha varit 2011 eller något sånt där. och sen var det en kamrat som hade praktik. Jag tror han gick någon typ av folkhögskola och hade haft praktik hos oss på vintern. Men hade haft praktik i Trysil på sommaren och jobbat med forsrenning och rafting.
Anna Norlin Berg (09:18)
Mm.
Simon Westring (09:39)
Han pratar väldigt gott om Trysil och skidskolan i Trysil och det som då var Trysilguiden. Så då tänkte jag att jag söker väl och ser hur det är. var väl säkert. Det lät väl kul. Och kom hit och fick en annan syn på vad det här yrket kan vara. Ja... Det var ju då Eva och Putte som tog emot oss här. Eva har ju varit med i podden tidigare.
Anna Norlin Berg (09:57)
Vad var skillnaden då?
Simon Westring (10:05)
Eva Ruder Nu är vi 2013 Och på de här introdagarna eller intervjudagarna vi hade så pratades det mycket om Kliniks, om utveckling och viljan att liksom komma framåt. I Trysil man om man vill lära sig saker och vill jobba med det här på riktigt.
Anna Norlin Berg (10:05)
Vilket år är vi i nu?
Mm?
Simon Westring (10:33)
Om det ens huvudmotivation så är det här ett bra ställe som passar. Och det lät ju kul, så jag hackar på det. Och hipp som happ så har jag varit här i 11 år då.
Joel Baudin (10:44)
Som det blir.
Simon Westring (10:47)
Det blir ju gärna så.
Joel Baudin (10:48)
Varför ska man komma till Trysil om vi kör samma fråga?
Simon Westring (10:53)
Ja, det är anledning då som nu tycker jag. Det är fortfarande stort fokus på utveckling och egen utveckling som instruktör, skidlärare och guide. Här finns det också möjlighet att jobba med det här yrket året om. Nu sitter jag kanske en del bakom datorn och på kontor men vi har också ganska många kollegor som jobbar fast året om med utemest.
Joel Baudin (10:55)
Mm.
Simon Westring (11:19)
Jag vi är 14 stycken som jobbar på helår just nu i avdelningen.
Anna Norlin Berg (11:25)
Skidåkningsmässigt, vad gillar du? Vad är det som lockar med tri-sil?
Simon Westring (11:31)
Jag tycker att är roligt med Trysil för att det finns... åker skidor på... Trysil är lite av ett sånt lonely mountain. Det finns inte så många andra berg runtomkring Trysil men det sticker upp bland skogen här. Och så finns det skidåkning i alla fyra vädersträck. Man åker upp på en topp och sen kan man åka ner åt alla håll. Eller det finns lite fler håll. Två tre toppar man kan åka upp på men med samma...
Joel Baudin (11:52)
Det.
Simon Westring (12:01)
Man kan åka ner åt alla håll. är det bra väder, då kan man åka över hela fjället och uppe på Karlfjället. Är det mindre bra väder, det är white out eller blåsigt så har vi fortfarande väldigt mycket skidåkning under trädgränsen. Fint område om man gillar att åka branta pister så har vi ju hela högerägar bara svarta pister och är under trädgränsen så att säga så det ligger väl välskyddat.
Mångsidig åkning och ganska piss nära, offpist till exempel om man tycker sånt är kul. Det mycket park och så där. håller på att byggs en ny park i Trysil just nu. Bara satsar så det brakar. Så vi bygger en ny lift och en nytt ljus och allt sånt där. Så det ska bli jättespännande att se vad som händer där.
Joel Baudin (12:47)
Nu.
Anna Norlin Berg (12:48)
Vad kul. Det känns som också Trysil aldrig har stått still. Så länge man åkt skidor till och från i Trysil sen 1994. Att det hela tiden inte tar så jättestora kliv men det hela tiden händer saker.
Simon Westring (13:05)
Ja, jag håller med. historiskt sett har varit en utveckling i... Lokalt har det varit de som driver i det. Sakta knata på framåt hela tiden liksom. Och lagt en bra grund för att det skulle kunna fortsätta utvecklas.
Anna Norlin Berg (13:15)
Mm.
Hej!
Joel Baudin (13:23)
ju fått möjligheten att under examen få åka och uppleva tillsammans med kolleger till dig.
från Trysil. Det har slagits av att de har en väldigt stark gemenskap, gruppkänsla. Vad är du tror att ni gör bra i era team för att skapa det?
Simon Westring (13:43)
Ja, är jätte kul. Bra. Och vi pratar om det. Det är inte något som bara sker av sig självt, utan vi vill väl lägga mycket energi på att skapa en bra team- och gruppkänsla. Och det finns utmaningar i att vi kan ju bitvis vara ganska många här. Så nu i vinter till exempel så kommer det vara 90 skidlärare på säsong.
och vår lista på extrapersonal är över 80 pers. Så de två största veckorna, vecka 7 och 7-8, då kanske det är 130-140 skidlärare på jobb samtidigt. Dels att skapa en vitänsla bland de som är nyare. Det är en viktig del och det på sätt och vis kan sköta sig själv för att de är på säsong.
har mycket gemensamt. Men det är att kunna skapa kontinuitet i alla som kommer tillbaka och all extra personal och verkligen värna om att folk fortsätter komma tillbaka. Vi har som sagt ganska många som jobbar extra och kanske jobbar en eller två veckor per år men har gjort det i 10, 20, 30 år. Och det tycker jag är en väldigt stor, det är stort värde i det. Det skapar en ganska dynamisk arbetsplats och det är...
Tack så
Anna Norlin Berg (15:08)
Härligt att
är lite nyfiken på NIG, Norska instruktörer och guider. Hur länge har det funnits? Hur har det startat?
Simon Westring (15:13)
Mm?
Anna Norlin Berg (15:22)
Om man utbildas där så kan man gå på svenska Skidlärarexamen Så ni är liksom mappade mot svenska utbildningssystemet och är en del av Svenska skidrådet. Berätta lite om hur det kommer sig att ni hänger med Sverige, hur det har startat och hur det fungerar.
Joel Baudin (15:23)
Det
Simon Westring (15:28)
Mm.
Mm, precis.
Ska jag ta den här lilla?
Linda Due-Boje (15:43)
Ja, det kan det göra. Jag tror jag kommer ihåg året i alla fall. Som det stiftade.
Simon Westring (15:46)
Linda får avbryta när det är dags att fylla på efteråt. NIG är uppdelat i två delar. Vi har en branschorganisation, en ideell förening som är organisationen NIG. där är medlemmarna som är med. Där består företag och skidskolor.
Linda Due-Boje (15:50)
Historia.
Joel Baudin (15:51)
Det.
Simon Westring (16:10)
företag än skidskolor men det kan vi komma tillbaka till. Och organisationen i sig äger ett aktiebolag som är då NIG AS som jag jobbar för. Och det är bara ett ryddigt sätt att driva verksamheten på. Om man då backar bandet några år så var det väl... var det 98?
Linda Due-Boje (16:30)
Och stämmer.
Simon Westring (16:32)
1998 startade den organisationen, då kallades den för Skidskolen hos Brancheförbund.
Anna Norlin Berg (16:41)
Det är det NSA.
Simon Westring (16:43)
NSA var då Norsk Ski Akademi som organisationen som idag heter NIG heter då SPF.
Joel Baudin (16:44)
Det
Anna Norlin Berg (16:46)
Ja.
Mm.
Linda Due-Boje (16:52)
på utbildnings organet.
Simon Westring (16:52)
skidskornernas branschen förbund. Och företaget nu då, NIG AS, heter då NSA. Norsk Skiakademi. Så att det är många tre bokstavsakronymer här. Men för att förenkla det så är det allt bara NIG.
Anna Norlin Berg (17:12)
Ja, och alltihopa dog igång i 98.
Simon Westring (17:16)
Mm, precis. Det finns också en annan organisation som utbildar skidlärare i Norge som heter den norska skisgården. DNS, om vi ska ha flera tre siffra akronymer här. Och de har vi inget direkt samarbete med, men vi har en okej kommunikation med dem. Men hela starten av NIG var att
Joel Baudin (17:25)
Nu.
Nu.
Simon Westring (17:42)
att det inte funkade speciellt bra mellan de här två organisationerna. Då valdes det att starta upp en egen branschorganisation för de stora skidskolorna. Men idag är det god ton mellan oss två så att säga. Det två organisationer som lever och verkar vid sidan av varandra.
Anna Norlin Berg (17:59)
Det är fint att höra. Men hur kommer det sig att ni då inte tar examen i Norge utan i Sverige?
Simon Westring (18:08)
Det har ju då med den historiken med DNS att göra för att i ISIA delar vi ut ISIA status till en organisation per land. I Sverige har man löst det så lurigt och friffigt att man samarbetar under skidlärarföreningen som har ISIA statusen men alla organisationer som kopplade till skidorådet jobbar mot den samma standarden.
Anna Norlin Berg (18:17)
Mm. Gästa.
Simon Westring (18:37)
Och våra utbildningar ser inte lika dana ut som DNS-utbildningar efter steg 2 kan man säga, utan det ser lite annorlunda ut.
Joel Baudin (18:41)
Det.
Anna Norlin Berg (18:47)
Det liknar mer det svenska systemet som SLAO och Friluftsfrämjandet är.
Simon Westring (18:53)
Ja, vi använder samma utbildnings- material med en liten skiteknik och är kompatibla mellan, till exempel, SLAO och Friluftsfrämjandet.
Anna Norlin Berg (19:01)
Så det betyder att om du har gått en steg ett i Sverige, SLAO Främjandet, då kan du komma och gå steg två i NIG.
Simon Westring (19:09)
Jag är ett livslevande exempel. Jag gick SLAO 1. har gått det som nu skulle vara NIG, steg 2 och steg 3. Sen gick jag SLAO 4. Och så tog jag svensk skidlärarexamen.
Anna Norlin Berg (19:21)
Mm? Mm?
Joel Baudin (19:24)
Det
Anna Norlin Berg (19:25)
Där ser man. Det är ju... Ja, precis.
Joel Baudin (19:26)
Hur det omfattningen på NIG idag? Nu före många utbildningar och sådär.
Simon Westring (19:33)
Precis. De senaste åren har det varit ganska liten utbildningsorganisation egentligen. Vi har utbildat mellan 150-200 kursdeltagare per år de senaste åren. Pandemiåren blir lite annorlunda då. Där hade ju inte Norge en uppgång utan snarare en nedgång för det var tvärstängt.
Men ja, mellan 150-200 instruktörer utbildar vi per år. Jag kollade faktiskt på det precis innan vi skulle starta upp här nu. I år har vi planerat in 15 olika kursinstruktörer. På listan av, även som man säger poolen av instruktörer så har vi ett 30-tal kanske. Det är en herrans massa folk. Men vi har ju för avsikt att bli fler då.
Joel Baudin (20:19)
Det
Simon Westring (20:19)
Det är oftast det praktiska att få tag på passande instruktörer som håller tillbaka hur många kurser man kan hålla på om inte.
Anna Norlin Berg (20:28)
Jaha, jag förstår. Och var håller ni kurserna någonstans? Var rent biografiskt?
Joel Baudin (20:31)
Det.
Simon Westring (20:37)
Vi håller kurser i Trysil, i Hemsedal, Hafjäll, Kvitfjäll, Geilo, Myrkdalen. Vi har hållit kurser i Oslo, alltså Tryvan. Inne på snö har vi hållit också kurser inomhus. ja, mest av det är i de områdena.
Anna Norlin Berg (20:49)
Nu.
Ser ni någon väcka som är lite större på året där det fler vill gå?
Simon Westring (21:02)
Ja, vi snackar väl början- och mitten december. Det är då det händer. Det ska ske mycket innan jul helst. Vi har hög tryck av kursverksamhet i början- mitten december och sen så i januari. Sen brukar det vara ett avbrott där för skidsäsong. Så blir det väl ett batteri med kurser igen mot våren beroende på när påsk ligger och så där.
Anna Norlin Berg (21:05)
Mm. Det är då det händer. Just det.
Mm.
Simon Westring (21:31)
Men det är framförallt december som är den stora flaskhalsen.
Anna Norlin Berg (21:34)
Ja, precis. Men jag tänker så här, hur många grupper på steg ett har ni på en vinter?
Simon Westring (21:41)
Vi kommer i år ha 9 grupper i december på olika destinationer.
Anna Norlin Berg (21:47)
Då är man nyfiken på hur många grupper man har på steg fyra för vinter. Så det följer samma trend som vi ser världen över. Men om man är på interski och lyssnar på andra länder så har de samma problem att en fjärdedel ungefär försvinner.
Simon Westring (21:52)
Ehh, ja.
Ja, världen är över som i Sverige och Norge.
Precis, det trappar av det.
Anna Norlin Berg (22:12)
En fjärdedel, tre fjärdedel försvinner och en fjärdedel går vidare till hela vägen.
Simon Westring (22:17)
Mm, mm.
Anna Norlin Berg (22:19)
Det ganska intressant ändå vad som händer däremellan.
Simon Westring (22:22)
Ja, där har vi en utmaning i branschen att generellt hålla kvar folk längre tid. Att fortsätta jobba under flera år och förstå att det går faktiskt att göra det här.
Anna Norlin Berg (22:35)
Precis.
Linda Due-Boje (22:37)
Ja, det går att jobba med det professionellt framför allt. Det är någonting som vi har. Vi har väldigt fokus på det. vet, Trysil också. Det många av skidskolorna som är medlemmar i NIG som har väldigt fokus på det. Det här är ett professionellt yrke. Det här är någonting du kan jobba med längre fram. Och det är lösa det här att det inte bara säsongsjobb, utan vi klarar att hitta andra avdelningar. Du kan växa i den här branschen.
Sedan är det klart att man måste ta hänsyn till den sidan. Det är ju också många som har lust att ta ett sabbatsår. Det är ju många danskar som söker sig hit. Som vill jobba ett år och sen klarar vi när vi är riktigt bra i den här Simon pratade om inom den teambildningen. Det är att vilja utvecklas, att vilja vara kvar. Lyckas vi med det? Ja, men då drar vi och noppar ut några styckna.
Och så får vi dem vidare som egentligen kanske bara tänkt att fett vi tar en säsong och så kör vi. Och det ser vi att av en tio dag så kanske vi klarar att ta ut en eller två om vi är hälldiga.
Anna Norlin Berg (23:33)
Mm.
Mm.
Ja men det ser man ju på sig själv. Jag skulle också börja jobba en vinter men 13 vintrar senare, alltså hela vintrar, så började jag plugga och fortsätter fortfarande jobba med det här fast i en annan form än att vara skidlärarare på en anläggning varje dag. Så det finns ju egentligen ingen slut på det här. Men det heter ju norska instruktörer och guider. Vad ingår i guiddelen?
Simon Westring (24:16)
Ja, bra fråga. Anledningen till att vi bytte namn egentligen var att vi började utbilda mer än bara skidlärare. Eller mer än bara på snö. NIG som organisation, syftet som organisationen har är att leverera utbildningar till medlemmarna som matchar deras behov.
Anna Norlin Berg (24:17)
Päck dig!
Mm.
Simon Westring (24:40)
och då var det ett gäng medlemmar som hade ett nytt behov och det var vi behöver cykelinstruktörer och cykelguider. Det en stor bransch som liksom, ja, det går mycket framåt och det har satsats mycket på cykling och mountainbike i Norge de senaste åren. Så jag tror det var 16-17 där någon gång som det här liksom började komma upp på tapeten och det ledde vidare till att
Joel Baudin (25:04)
Det
Simon Westring (25:08)
NIG ihop med Innovation Norge och en cykelorganisation, eller upplysningskontoret för terrängcykling. De tre organisationerna gick ihop och började se om det någon utbildning eller certifiering eller sådär. Och det gjorde det inte i Norge som matchade de behoven. Men det fanns en europeisk mountainbike- och instruktör- och guideorganisation som
och ganska nystartade och de de hackade vi på då och började skapa utbildningar för en norsk certifiering på som instruktör och guide på cykel. Då blev det lite konstigt när man sedan skickade ut kurs bekräftelse från norsk skiakademi när man skulle gå cykelkurs och det var något vi fick feedback på och var inte så konstigt att folk reagerade på det liksom. Så då började processen med
Ett potentiellt namnbyte då och vi lammade det som Norske instruktör och guide. Så instruktör och guide som i skidinstruktör och cykelinstruktör och cykelguide.
Anna Norlin Berg (26:20)
Nu vet jag ju att du har varit precis lite söderut och jobbat med... Eller vad har gjort på detta? Ja, cyklat.
Simon Westring (26:24)
Precis.
Ja, vad har gjort? Jag gick själv då de här cykeluppbildningarna. Första uppbildningen gick 2018. Och sen så jobbade jag mig genom vårat kurssystem och tog liksom europeisk examen på cykel. Och sen två år tillbaka har jag också varit med som sensor, som det kallas, eller examinator på den europeiska examen. Så jag var precis som du säger då, var i Labresse i Frankrike och jobbade ihop med
Joel Baudin (26:30)
Nu.
Simon Westring (26:58)
kollegor från hela Europa och med som examinator på den examen. Skidlärarexamen är en nationell angelägenhet i Sverige, men cykelorganisationen och cykelexamen är mer en internationell och europeisk examen. Vart fall är inte så nu att man har nationella examen, utan alla åker till en central europeisk examen.
Anna Norlin Berg (27:24)
Hur många länder var det där representerade bland deltagarna?
Simon Westring (27:28)
Det var nog fem-sex länder representerade bland deltagarna. Folk från... Ja, en engelsman från Norge. En ireländare, några från Rumänien, nederländerna. Sådär. Sen så var det instruktörer, eller ja, sensorer från Norge, Schweiz och Frankrike.
Joel Baudin (27:46)
Det.
Simon Westring (27:54)
Vi hade från nederländerna... Ja. Det blir en väldigt stor mix av kulturer och nationaliteter. Du vet ju själv, Dan, att det kan ju vara utmanande att ge feedback i de här situationerna. är känslor involverat och så.
Anna Norlin Berg (28:13)
Ja, jag sitter här och drar mina egna paralleller till hur det är att jobba på examen. Så ska jag det på engelska. Ja, exakt det. Och de här och mina kolleger också.
Joel Baudin (28:21)
Jag jobbar ju med allt ifrån
Simon Westring (28:22)
till en deltagare som... Alltså både jag har engelska som andraspråk och deltagaren har engelska som andraspråk och vi har olika kultur. Precis. Så att det är mycket... Man får ha mycket förståelse för varandra.
Anna Norlin Berg (28:35)
Ja, det här med snälltolka.
Linda Due-Boje (28:38)
Ha ha
Simon Westring (28:39)
Precis. Men det är också väldigt kul och utvecklande.
Anna Norlin Berg (28:42)
Det kan du göra.
Kul att om.
Joel Baudin (28:51)
Serien, Polen, Indien och hur man hanterar återkoppling eller en öppen kommunikation är otroligt annorlunda beroende på länder. Polen är väldigt rakt fram och inga inga hinder och Indien är totalt tvärtom. Det är intressant också hur man kan. I mitt fall så får jag jobba länge med dem, så då är det ju. Då kan man ju utveckla en egen kultur i den gruppen. Men det är kan man ana hur svårt det när du bara har några dagar.
Simon Westring (29:00)
Mm.
Jag har en hackets pressad situation.
Joel Baudin (29:19)
Det är väl något du kan lära sig.
Men Linda, kan inte du berätta lite om hur blir man utbildningsledare inom NIG?
Linda Due-Boje (29:28)
Ja, man måste ju ha gått kurserna och så tar man examen. Jag tog ju svensk examen då, i 2014. Och sen har jag bara jobbat som kursinstruktör för NIG. Så... Det är väl...
Ja, det är väl där. Ja, där är ett, två, tre, fyra steg. Och så är det att jobba viktigt, såklart. Och sen kan man ju hänga sig på Sverige. Många bra små kurser, fortbildningar, som man sedan kan hoppa på examen. Jag själv kände mig nog lite ensam i Norge när jag...
Joel Baudin (29:45)
Det ser ganska lika ut som i andra organisationen.
Linda Due-Boje (30:11)
Jag gick ju svenska stegen på Scott och jag har inte gått någon NIG eller NSA som det hette då. Men det här att ha någon att träna med på samma destination, det är att ha ett fälles mål. Därför så var det också en viktig del för mig att utveckla i teamet, i skidskolan. För att jag såg ju att jag saknade det så jag åkte ju faktiskt i Trysil och köpte mig privat timmar i Trysilguiderna då.
och fick otroligt mycket stöd av dem också för att lyckas. För det är tuffare att inte ha ett team, en grupp, såsom Simon förklarar det att man är några stycken. Det är alltid, du får rätta mig om jag är fel då Simon, men de flesta åren så är det alltid ett flertal som kommer ifrån Trysil. När som går upp på examen.
Joel Baudin (30:44)
Det
Simon Westring (31:02)
som jobbar som kursinstruktör.
Ja, det brukar vara ganska många som kommer genom åren sen går det i vågor lite grann.
Linda Due-Boje (31:14)
Det är man kan träna tillsammans. Där hängde jag mig på inför min examen. Så ja, det likt likt Sverige.
Joel Baudin (31:24)
Hur jobbar ni inom den gruppen av ledare? Simon sa att det var ungefär 30 stycken. Hur jobbar ni med utveckling och kvalitetssäkring?
Simon Westring (31:34)
Vi har som målsättning att ha någon typ av samling. De senaste åren har det blivit digitalt. Men annars så, i och att vi är en så pass liten stab så fördelen är att det kan gå rätt fort att göra förändringar och man kan ha ganska stor koll på var och en.
Nackdelen är att ofta så är de här personerna också nyckelpersoner på respektive anläggningar så att de är väldigt upptagna och har svårt att komma till rent fysiskt och göra någonting. Men något som vi har försökt att eller som vi jobbar med att få till är just samlingar framåt vårkanten kanske för att ha några fysiska träffar. Som vi sa.
Anna Norlin Berg (32:07)
Mm.
Simon Westring (32:24)
December är en flask hals och starten av säsongen är det döfet att få till någonting. Vi också varit i kontakt med Främjandet. Både Truls och Anna och några till där om att haka på Främjandets ledareutbildning för ledare.
Anna Norlin Berg (32:29)
Ehh...
Joel Baudin (32:38)
Mm.
Anna Norlin Berg (32:43)
Det var en fråga jag hade tänkt att skulle fråga. kring så ska ni köpa en kurs? Utan när man har tagit sin examen och vill börja utbilda skilärare. Hur får man gå med? Finns det någon utbildning man går? Går det på person?
Simon Westring (33:05)
I regel så säger man att man har tagit examen och blir rekommenderad eller headhuntad till att bli en del av teamet. Så går man med och har praktik. Då har man praktik på en kursvecka. Och går då med en rutinerad instruktör som också blir som handledare och liksom lyfter på skynket lite grann och visar vad är det som faktiskt...
Det är en sak att ha gått kurserna, men allt som faktiskt sker bakom kulisserna är ganska mycket. Vi antar att det är ganska likt i både SLAV och Främjöndet, men alla instruktörer som jobbar på en kurs spenderar ganska mycket tid tillsammans de dagarna. Man äter frukost, lunch och middag ihop. Det är ganska mycket bra saker som händer på de delarna också.
Joel Baudin (33:44)
Det
Det
Simon Westring (33:59)
Det blir någon typ av arbetsmöte. Förutsatt att det går bra så får man möjlighet att jobba på en steg ett eller kanske en steg två. Vi har inte fullt lika många kurser under en vinter som till exempel SLAO har. Det kan hända att man går praktik ett år och får jobba först ett år senare.
och då förhoppningsvis också i lag med någon som är lite rutinerad då, så man inte blir utkastad själv på sin första kurs.
Joel Baudin (34:23)
Nu.
Linda Due-Boje (34:30)
Det kan jag intyga. Det var jättebra. När jag började hade jag någon riktiga rutinerade med mig, till och två stycken. Man kände sig trygg hela vägen. Det var jätteviktigt.
Simon Westring (34:34)
Mm.
Anna Norlin Berg (34:34)
Mm.
Simon Westring (34:42)
Jag brukar se det i och med att jag försöker planera ut dem här med vem som jobbar på vad. Det är inte en slump vilken instruktör som hamnar på vilka kurser utan man försöker ju skapa ett team som har rätt kompetenser under den kursen också. Sen om man är en ny kursinstruktör så kan man ju ändå jobba på en kurs men ha stöd av en stark kursledare. Och på så sätt har någon att...
och bolla med på luncherna eller på middagarna och få tips och hjälp och idéer så man kan styra här skeppet åt rätt håll.
Joel Baudin (35:16)
Hur ser er vinter ut? Vilka utbildningar ska ni hålla? Hur ser ut kommande?
Anna Norlin Berg (35:17)
Ehm.
Simon Westring (35:25)
Jag är taggad, jag ska få hålla kurser i vinter. Det ser jag verkligen fram emot. Jag kommer kanske inte ut på lika många kurser som jag hade önskat att jobba på. Men jag ska hålla en steg två här i Tryssil på Hemmaplan i januari. Och har förhoppningsvis två nya instruktörer med mig och en gammal goding också. Så det blir fyra stycken.
Joel Baudin (35:28)
Nej?
Mm.
Simon Westring (35:50)
Och då kommer jag också ha en praktikant med mig så att det blir väldigt tredje tänkte. Hålla kurs, ha praktikant och ha nya instruktörer på kursen. Så det blir kul.
Anna Norlin Berg (36:00)
Kul!
Joel Baudin (36:01)
Men sen är fyra kurs. Ni är fyra kursledare. Hur många deltagare kommer det vara under den veckan?
Linda Due-Boje (36:02)
Det stål.
Simon Westring (36:08)
Det är upp till 40 platser på den kursen. Så någonstans höga 30 skulle jag tippa på.
Joel Baudin (36:11)
Öster.
Just ett stort internet.
Linda, har du någon utbildning i vinter?
Linda Due-Boje (36:20)
Ja, jag får startskottet i december här. Redan andra december tror det vid dragaren. Så då har vi först ut det. Så då har vi gästare. Det är ju väldigt skönt. Det är som Simon sa innan. är ju svårt för att många av oss sitter ju som ledare eller i positioner i ledargrupper. Så det är svårt att få tiden till räcka till. Men jag hade ju gärna jobbat mer kurs om jag hade haft tid och möjlighet.
Anna Norlin Berg (36:24)
Mm.
Simon Westring (36:27)
Först ut!
Linda Due-Boje (36:50)
Men när jag lämnar kontoret så står det liksom still och det inte så lätt att hänka in andra som ska göra den jobben. Som Simon sa det vet ju ni också. Det är ett fulltidsjobb liksom. Det är ju inte det är inte åtta till fyra av de där sju dagarna utan det är verkligen 7 till 10 liksom 7 till 22 på kvällen. Men det jättekul tycker jag.
Anna Norlin Berg (36:52)
Mm.
Joel Baudin (37:07)
Mm.
Simon Westring (37:11)
Men det roligaste jag gör på jobbet är jobbakurs. Det är helt fantastiskt kul.
Joel Baudin (37:15)
Jag vet inte vad jag känner. Men vad är det? Jag får väl.
Linda Due-Boje (37:17)
Och det är för mig så har ju det varit det att få jobba kurs. Det var ju drivet till examen. Alltså. var ju verkligen annars hade jag liksom inte tänkt på det tror jag på samma sätt.
Joel Baudin (37:30)
Det är en så himla viktig roll också. Det är ansvaret att vara på kurser, att inte skrämma bort folk. Och att så något frö också. Att de ska fortsätta. Framförallt på ju ett. Att få dem att komma tillbaka. Jag tänker ofta det där, vilket ansvar man har.
Linda Due-Boje (37:36)
Ja.
Pussys.
Simon Westring (37:44)
Mm.
Anna Norlin Berg (37:45)
Ja.
Joel Baudin (37:48)
Hjälpa hela branschen eller vad det är att ge en bra upplevelse.
Linda Due-Boje (37:52)
Absolut.
Anna Norlin Berg (37:54)
Men var hittar man, ja precis, mål och framförallt vart hittar man er? Vart hittar man information om era utbildningar?
Joel Baudin (37:54)
Men vad har NWG för mål?
Linda Due-Boje (38:01)
På nig.no.
Simon Westring (38:04)
Våra utbildningar hittar man på nätet, nege.no. Vårt mål eller syfte i föreningen eller organisationen är just det att vi ska skapa utbildningar ut efter våra medlemmars behov. Och vi ska leverera utbildningar ut efter medlemmarnas behov.
Och i och att det är en ideell organisation eller ideell förening så har vi också uttavat att vi ska återinvestera. All eventuell vinst i företaget ska återinvesteras i utveckling av kursverksamhet och instruktörer. Så det gör att vi kan fortsätta med det här. Det ska vara hållbart såklart men vi inget vinstkrav. Det ska återinvesteras i ny utveckling.
Anna Norlin Berg (38:51)
kul att höra. Vi brukar avsluta lite. Innan vi avslutar med era bästa skilminnen- är jag nyfiken på om det nåt vi glömt fråga om.
Simon Westring (39:09)
Vad tänker du, Lina?
Linda Due-Boje (39:11)
Nej, det kom liksom inte upp någonting. Det har varit bra. Tänkt mycket.
Anna Norlin Berg (39:18)
Ja.
Joel Baudin (39:19)
Jag är ofta nyfiken på... Jag frågar om mål. Vad har ni för mål med era vintrar? Vad ska hända nu i vinter för er? Utvecklingsmässigt? Finns det några mål längre?
Simon Westring (39:32)
Jag brinner verkligen för det här med internutbildningar och klinik på vår skidskola här i Trysil. Min målsättning är att kunna vara ute och göra det mer men också att kunna hjälpa och stötta instruktörer som håller utbildning mer. Det blir mycket meta, metaundervisning eller stöttning och ledarskap.
Joel Baudin (39:38)
Mm.
Simon Westring (39:54)
Det är väldigt kul att stå och ha gäster och elever och få se hur de utvecklas och glädjen och känslan av att shit nu är kul. Men det blir i kubik om man gör det med en kollega och en instruktör. Att få dem att få den känslan och i sin tur leverera ännu bättre eller roligare till sina gäster. Det är jättekul tycker jag.
Så jag har som målsättning att få komma ut och hålla med i internutbildningar och klinik och hjälpa fler att komma vidare. Inspirera, det tycker jag är kul.
Linda Due-Boje (40:31)
Ja Simon, kunde ju inte sagt det bättre själv alltså. Det är väl där målen ligger nu för tiden. Sen är det klart. Jag har även familj med två barn så det är alltid ett mål att få ut dem på skidor som möjligt. Få så mycket möjligt tid med dem också. Framför allt. Men ja, jag brinner ju för det här med teamet. Jag vill ju ge det som jag har fått i alla år, vilja nu ge vidare till mina anställda. Få dem att växa.
Joel Baudin (40:33)
Nu.
Mm.
Linda Due-Boje (41:00)
I sina roller. Målet är långa målet är alltid att få dem att komma tillbaka. Nu är jag jättehällig och får tillbaka många instruktörer år efter år. Vi har väl kanske 6-7 år brukar de stanna i alla fall. Och så byter vi ut några få i säsongen. Likligt Lotta hade jag där. Men det har jag ju säkert att göra med det att vi jobbar mycket med team.
Joel Baudin (41:09)
Det
Anna Norlin Berg (41:27)
Jag tänker att det kommer lite av det här som du kände att du stannade och fortsätter på Geilo för att du fick den här möjligheten att arrangera ditt eget arbete lite. Hur gör du så att dina anställda ska också få styra lite över sin egen vardag?
Linda Due-Boje (41:49)
Det är mycket att ge dem fria, inte helt fria tyglar men det är att vara en mentor runt dem. Att låta dem skapa produkter själva. Vi har för exempel någonting som vi utvecklat nu sista åren som heter ProSki Coach. För att jag ska lyckas att ha de här riktigt duktiga engagerade personerade instruktörerna så måste jag också ge dem en del i det. Det ser jag ju att det hjälper.
Att de får jobba runt det här projektet. Vad ska det innehålla? Vad ska det betyda? Vad är det ni vill leverera där ute? De är väldigt delaktiga i jobbet. Jag ska egentligen bara sitta bak nu och dra i några trådar och se till att det går i rätt riktning. Då får jag dem till att komma tillbaka, för då får de utvecklas. Det kan ju vara olika plan. Både skidlärarare men också andra aktiviteter som de ser att någon är väldigt intresserad av att gå på toppturor eller längdturer.
Joel Baudin (42:31)
Det
Linda Due-Boje (42:49)
Ja, då kör vi någonting där. Är det en produkt du tror att du kan tillby och göra någonting bra av så testar vi det.
Anna Norlin Berg (42:57)
Hör roligt, jättekul att höra.
Joel Baudin (43:00)
Nu ska vi börja kliva in på de här favoritminnen och ta ner det här till landning. Är det någon som har något på lur? Vi börjar.
Linda Due-Boje (43:10)
Ja, är många fina minnen. Jag har ju ett sånt där fantastiskt... Jag har egentligen två minnen. har ett som är verkligen personligt givande på ett... Vad ska man säga? Alltså ett sådant här euforiskt nivå. Och sen har jag ett som kanske är lite mer så här instruktörsrelaterat. Jag kan nu börja med en instruktörsrelaterade.
Joel Baudin (43:14)
Ja.
Linda Due-Boje (43:39)
Det var egentligen när kom hit. Min första säsong på Yale var färdigutbildad. Det var inte särskilt bra på engelska. Jag hade alltid haft lite tufft för det i skolan. Så kom jag hit och sa att jag hade Crystal och Nelson som var stora turoperatörer på den tiden. Det var så här, okej du får 12 stycken vuxna, 10 eller 12 var de. De ska du följa.
Joel Baudin (44:00)
Det
Linda Due-Boje (44:04)
Hur jag systematiskt började tänka ut hur vi skulle utvecklas nu, här två timmarna varje dag i fem dagar. Och skrev anteckningar och verkligen, ja det här är liksom det är Johanna Den Jackan så och så, han åker så och så. Förde liksom hela protokollet hela vägen. Det är något som sitter så djupt i mig. När jag sen inser att vecka nummer två, bara, alltså du kan slappna av lite nu.
Det brukar jag alltid ta med mig in i utbildningarna när jag börjar på ettan. Att jag vet hur det kommer vara. Man vill så gärna prestera men man är nästan låst i sig själv. Det är ett så här härligt minne som jag bara, Gud du är ju bra, du duger.
Anna Norlin Berg (44:47)
Det är fint.
Linda Due-Boje (44:50)
Ja. Och sen var det när jag var i lax. var vecka två i lax tillsammans med min man och åkte puder och det snöade i tre dygn i streck och vi hittade, vi var helt ensamna. Det var som att komma, ja det var inget, jag såg inga människor där liksom. Och så hade vi en egen skog som vi åkte i och det var bara kuddar på kuddar på kuddar. Den här var pow pow.
Anna Norlin Berg (44:53)
Mm.
Joel Baudin (45:14)
Nuts. Nuts. Nuts.
Linda Due-Boje (45:17)
Det var flygre igenom, det kamera på hjälmen, det kamera på bröstet, var bara snö överallt. Det var så här, kommer jag uppleva det igen? Det är mitt absolut bästa skillnad.
Anna Norlin Berg (45:27)
Tack! Inspirerande känner jag. Först är man ännu mer sugen på vinter.
Linda Due-Boje (45:32)
Ja.
Joel Baudin (45:32)
Puder. Simon, var vär med ditt hjärta extra mycket.
Simon Westring (45:34)
Mm.
Puder väljer mig i mitt hjärta, absolut. Och pucklar väljer mig i mitt hjärta, det också. Men det minne jag tänkte berätta om var nog... Jag har funderat lite grann på det här och jag tror faktiskt att jag kan pinpointa liftåket, det jag bestämde mig för, att det här ska jag jobba med. Och det var... var... Det måste ha varit 2014 då.
Joel Baudin (45:42)
Mm.
Anna Norlin Berg (45:55)
Mm.
Simon Westring (46:02)
här i Trysil och jag gick min steg 3 utbildning och jag hade förmånen att ha Toni Koning som kursinstruktör. Toni Sei, gammal i gemet kan man säga. Bara hans varande var ganska inspirerande för han hade vid den tiden gjort 50 säsonger tror jag och jobbat som skidlärare ganska länge liksom.
Då var han ansvarig för det som skete NSA och drev kursverksamheten. Vi hade ett slutet på kursen, utvärderingssamtal typ. Tony passade på att köra i en långsam storlift. åkte vi upp där och kläd på liften och Tony började med vara tyst och säga någonting i stil med
Ja, vad är det
och blev lite dramatisk och så bara fattar du inte att du ska jobba med det här? och det var liksom så självklart när han sitter som en förebild sitter och säger det och liksom visar att han tror på en och hur mycket det har betytt framåt det var en häftig upplevelse
Joel Baudin (47:03)
Nu.
Men.
Simon Westring (47:25)
Och när jag tittar tillbaka på det så var det nog där som jag bestämde mig för att man kan jobba med det här på riktigt. Och kunna få vara... Nu har vi möjlighet att vara den förebilden för andra. Det ser jag fram.
Joel Baudin (47:39)
Men tror du.
Anna Norlin Berg (47:40)
Fint. Skidåkning är ju långt ifrån bara åka nerför. Man måste ju åka upp för det också. Det där bygger vi ju jättemycket relationer. Det är ju en stor del av det här yrket. Om man vill hitta er eller om ni vill bli hittade av någon som lyssnar som har frågor om det ena eller andra. Vart är det liksom via sociala medier via mail eller hur vill ni bli kontaktade?
Simon Westring (47:47)
Värt så.
Ja precis, har NIGs sociala medier på Instagram, har vi Bli Chi Instruktör. Och för cykeldelen så har vi Bli Cykelguide. De kan vi säkert länka till på ett smart sätt här. Sen kan man säkert få tag i både mig och Linda också. På diverse sidor.
Anna Norlin Berg (48:13)
Mm.
Joel Baudin (48:18)
Absolut.
Om vi kollar avstängningsbeskrivningen så hittar ni alla länkar vi kan komma på.
Anna Norlin Berg (48:28)
Mm?
Joel Baudin (48:29)
Men hörrni, tack så jättemycket för det här santaalet. Nu är man ju inte mindre peppad på vinter i alla fall.
Simon Westring (48:35)
Mm.
Anna Norlin Berg (48:35)
Nej, det har du rätt i.
Joel Baudin (48:36)
Här sitter och kollar ut mot ett vinter Wonderland här.
Anna Norlin Berg (48:41)
Kul, det gör det inte jag.
Joel Baudin (48:43)
Nej.
Simon Westring (48:43)
Och vi ses säkert live på Upptaktshelgen i Idre, några av oss.
Anna Norlin Berg (48:47)
Ja, såklart.
Joel Baudin (48:48)
Ja.
Det är det. Det är det, det, det,
Simon Westring (48:53)
Precis.
Anna Norlin Berg (48:53)
Ja.
Joel Baudin (48:54)
Super. Tack så jättemycket till alla er som lyssnar. Se till att klicka på den där prenumerationsknappen. Dela podden med alla ni känner. Kolla in NIGs kurser i vinter om ni vill finna där i närheten tycker jag. Och så sen så hörs vi nästa gång. Tack så mycket.
Anna Norlin Berg (49:13)
Tack för idag!